ثبت نام دوره هدفگذاری

۱۰اشتباه در هدف‌گذاری

اشتباه در هدف گذاری

برای همه ما پیش آمده که بارها برای هدفی، برنامه ریزی کردیم ولی به هدف خود نرسیدیم و بدون اینکه دنبال دلیل آن باشیم، دلسرد شده و از آن صرف نظر می‌کنیم. ولی چرا؟ کجا اشتباه کردیم؟ مگر هدف ما مشکلی داشته؟ گاهی در هدف گذاری اشتباهاتی انجام می‌دهیم که باعث می شود از مسیر اصلی فاصله بگیریم و دلسرد شویم. در این مقاله می خواهیم ۱۰اشتباه درهدف‌گذاری را بررسی کنیم. با این کار می‌فهمیم کجای کار را اشتباه بوده و با اصلاح آن می‌توانیم به مسیر خود ادامه دهیم. پس با ما همراه باشید.

اشتباهات در هدف‌گذاری:

۱. گنگ و مبهم بودن هدف:

اولین قدم این است که شما هدفی واضح و روشن برای خود داشته باشید. مثلا اگر می‌خواهید درآمد خود را افزایش دهید، نمی‌توانید بگوید هدف من این است پول بیشتری داشته باشم. در حالی که هدف چیزی است که باید کاملا مشخص باشد، باجزئیات نوشته شده و خاص باشد.

باید بصورت دقیق و مشخص مبلغی مشخص کنید. مثلا من می‌خواهم در ماه ۱۰ میلیون درآمد داشته باشم و براساس این هدف، برنامه خود را تنظیم می‌کنید.

۲.اهداف غیر منطقی:

برای خود هدفی تعیین می‌کنید که با شرایط شما همخوانی ندارد. مثلا در یک ماه ۱۵ کیلو وزن کم کنید. این هدفی غیر منطقی و غیر عقلانی است. شاید این هدف غیر ممکن نباشد ولی عاقلانه نیست، هم برای سلامتی شما خطر دارد و هم وقتی به این هدف نرسید ناامید می‌شوید. پس اهداف معقول انتخاب کنید.

هدف قطعی شما باید طوری باشد که احتمال منطقی موفقیت در هنگام شروع، پنجاه پنجاه باشد. اگر قبلا به هدف خاصی نرسیده اید، هدفی را تنظیم کنید که هشتاد تا نود درصد احتمال موفقیت دارد. به خود سخت نگیرید. بعدا می توانید اهداف بزرگ تری برای خود در نظر بگیرید.(۱۰اشتباه در هدف‌گذاری)

۳. هدف باید مکتوب باشد:

شما نمی توانید به آرزوهای خود برچسب هدف بزنید. هدف باید مکتوب باشد. آن را هر روز بررسی کنید. هدفی که نوشته نشده باشد، فقط یک آرزو و رویا است.

پس بعد از مشخص کردن هدف خود، آن را بنویسید. خیلی از مردم می گویند در ذهن خودم هدف دارم و برنامه‌ریزی می‌کنم. ولی این بزرگترین اشتباه در هدف‌گذاری است، هدف باید مکتوب، دقیق و مشخص باشد.(۱۰ اشتباه در هدف گذاری)

اهداف مکتوب

۴. نقطه شروع خود را نمی دانید:

فرض کنیم شما قصد دارید به شهری سفر کنید، ولی نمی دانیم اکنون خودتان در کدام شهر هستید؟ اول مشخص کنید کجا هستید. نقطه شروع شما کجاست؟ درآمد بیشتر می‌خواهید؟ اکنون چقدر درآمد دارید؟ می‌خواهید وزن کم کنید؟ اکنون چند کیلو هستید؟ براساس نقطه شروع خود حرکت کنید و هدف خود را مشخص کنید.(۱۰اشتباه در هدف‌گذاری)

۵.مهلتی برای هدف خود مشخص نکردید:

هدفتان هر چه باشد، فهرستی از تمام کارهایی که در راه رسیدن به هدفتان باید انجام دهید، تهیه کنید. برای هر یک از این وظایف مهلت تعیین کنید.

خیلی از مردم هدف مشخص می‌کنند ولی مهلت آن را تعیین نمی‌کنند. درآمد بیشتر می خواهید؟ در مدت چه زمانی؟ مثلا مشخص کنید تا یک سال آینده می‌خواهم درآمد خود را دو برابر کنم.

اگر مهلت شما به پایان رسید و به هدف خود نرسیدید، هیچ اشکالی ندارد. مهلتی دیگر مشخص کنید و اگر باز هم هدف انجام نشد، باز هم مهلتی دیگر انتخاب کنید. مهم این است که اهداف و برنامه شما زمانبندی داشته باشد.(۱۰اشتباه در هدف‌گذاری)

۶.ناامید هستید:

خیلی از مردم در ابتدای هدف خود دائم می‌گویند، “من که می‌دانم موفق نمی‌شوم” “من که می‌دانم نمی‌توانم” “من که می‌دانم کنکور قبول نمی‌شوم”.

از ابتدای کار با انرژی منفی شروع می‌کنید؟ یا هدف خود را شروع نکنید یا به خود اعتماد کنید و برای رسیدن به اهداف تلاش کنید. اعتماد بنفس داشته باشید، توانایی خود را باور کنید و خود را لایق هدفی که دارید بدانید.

شما خود را لایق ۲ برابر درآمد کنونی می‌دانید؟ اگر پاسختان مثبت است پس دست به کار شوید. توانایی افراد موفق و ناموفق در همین است، خود را لایق بدانید و با اعتمادبنفس شروع کنید.(۱۰اشتباه در هدف‌گذاری)

۷. تعیین تعداد زیادی از اهداف:

یکی از اشتباهات رایج هدف‌گذاری، انتخاب تعداد زیادی هدف اصلی است. شما نمی‌توانید نصف روز خود را در باشگاه ورزشی بگذرانید و توقع داشته باشید در شغل و درآمد خود پیشرفت کنید. اهداف اصلی شما باید در یک راستا باشند.

پس با دقت اهداف اصلی و جزئی خود را انتخاب کنید. اگر برای تعیین هدف سردردگم هستید، هدف ندارید و یا برای تعیین هدف به کمک احتیاج دارید، نگران نباشید. می‌توانید به دوره هدف‌گذاری مراجعه کنید. در این دوره، هدف‌گذاری را با مجموعه درس های مرتبط و مکمل بصورت کامل آموزش داده‌ایم!

۸.موانع سر راه:

خیلی مواقع برای خود هدفی در نظر می گیریم ولی در وسط راه با پیدا شدن اولین مانع و مشکل آن را رها می کنیم. اکثر مردم حتی قبل از این که یک بار سعی کنند، دست از تلاش برمی‌دارند.

موانع و مشکلات برای همه هست. برای همین عده ایی در کاری موفق و عده ایی ناموفق هستند. افراد موفق مشکلات را حل می‌کنند، فرار نمی‌کنند. موانع را پشت سر می‌گذارند، به عقب بر نمی‌گردند. در راه خود ثابت قدم باشید.(۱۰ اشتباه در هدف‌گذاری)

۹. شکست خوردن:

شکست سخته، ولی پایان کار نیست. خیلی از ما بعد از شکست کلا هدف را رها می‌کنیم. تفاوت افراد موفق و ناموفق در همین است، که افراد موفق بیشتر از افراد ناموفق شکست می‌خورند. افراد موفق چیزهای بیشتری را امتحان می‌کنند، شکست می‌خورند، خودشان را جمع و جور می‌کنند و دوباره می‌کوشند و بارها و بارها این کار را انجام می‌دهند و سرانجام موفق می‌شوند.

شما باید قبل از دستیابی به اهدافتان چندین بار در انتظار شکست باشید. باید به شکست موقتی بعنوان بخشی از بهایی نگاه کرد که شما در مسیر خود به سوی موفقیت می‌پردازید. موفقیتی که سرانجام بدست می‌آورید. شکست بخشی از مسیر است، نه پایان مسیر.

شکست

۱۰.نداشتن برنامه:

وقتی شما هر کاری را اصولی شروع کنید، موفقیت شما تضمین شده است. در هدف گذاری، بعد از انتخاب هدف، باید برنامه‌ریزی کنید، داشتن برنامه ریزی دقیق و منظم، تضمین اهداف شماست. شما نمی‌توانید بدون داشتن برنامه مشخص حرکت کنید و توقع داشته باشید به هدف خود برسید.(۱۰اشتباه در هدف‌گذاری)

هدف از برنامه‌ریزی، تواناسازی شما است تا بتوانید هدف اصلی خود را به صورت یک طرح برنامه‌ریزی شده با مراحل و مهلت مشخص درآورید. تمام افراد موفق از روی برنامه های نوشته شده عمل می‌کنند.

هر دقیقه که صرف برنامه‌ریزی می‌شود، باعث صرفه جویی ۱۰ دقیقه کاری می‌شود. هر دقیقه که شما قبل از شروع به کار صرف برنامه‌ریزی و تفکر می‌کنید، هنگام کسب نتیجه در وقت و انرژی صرفه جویی می‌کنید.

نتیجه گیری:

در این مقاله (۱۰اشتباه در هدف‌گذاری) به اشتباهات رایج در هدف‌گذاری اشاره کردیم. با اصلاح این اشتباهات، می توانید در مسیر اهداف خود، به درستی قدم بردارید.

اگر هدف و برنامه‌ریزی دقیق و روشنی نداشته باشید، نمی‌توانید به اهداف خود در زندگی برسید. برای رسیدن به خواسته ها و اهداف باید موانع و اشتباهات را رفع و اصلاح کرد و اصول هدف‌گذاری را رعایت کرد. سنجیده قدم بردارید تا به موفقیت برسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

آیا رنگ ها روی احساسات ما تاثیر میگذارند؟(روانشناسی رنگ‌ها)
تا به حال به احساسی که هر رنگ به ما می‌دهد توجه کردید؟ به لوگو های شرکت های مختلف دقت کردید؟ به طور مثال اگر دقت کنید اکثر رستوران های فست فود از رنگ قرمز...
آیا مهاجرت مناسب من هست؟
از آنجایی که امروزه آمار مهاجرت افزایش یافته. بسیاری از ما حداقل یکبار را به مهاجرت فکر کردیم . وقتی اسم مهاجرت را می‌شنوید چه ذهنیت هایی برای شما تداعی می‌شود؟ معمولا ما نسبت به...
چطوری بر دلتنگی بعد از مهاجرت(homesickness) غلبه کنیم؟
مهاجرت فرایند سخت و پیچیده ای‌است که شما را مجبور می‌کند تا از بسیاری از خواسته ها و تعلقات‌تان بگذرید و تنها با یک چمدان از وسایل محدود و ضروری سفر خود را آغاز کنید....
شوک فرهنگی مهاجرت چیست و چگونه با‌ آن مقابله کنیم؟
مهاجرت یکی از پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی مهم در دنیای امروز است که تأثیرات گسترده‌ای بر فرهنگ و روابط انسانی دارد. از جمله این تأثیرات، شوک فرهنگی می‌باشد که به وضعیتی اشاره دارد که فرد...
با افسردگی بعد از مهاجرت چه کنیم؟
ما در طول زندگی با اتفاقات ناگواری مثل از دست دادن عزیزان، از دست دادن شغل ، جدایی از همسر(به واسطه مرگ یا طلاق)،مهاجرت و... معمولا روبرو هستیم. در بین این اتفاقات مهاجرت یکی از...