ثبت نام دوره هدفگذاری

چگونه برنامه ریزی کنیم

چطور برنامه ریزی کنیم؟

قبل از خواندن مقاله چگونگی برنامه ریزی، بهتر است لایو چگونه زمانمون را مدیریت کنیم را ببینید یا در این لینک متنش را بخوانید.

در قدم اول: شما باید بررسی کنید که چرا می‌خواهید برنامه ریزی کنید؟ آیا شما واقعا به برنامه ریزی نیاز دارید؟ *قبل از شروع برنامه ریزی، باید هدف داشته باشید و نسبت به آن آگاه باشید.

برای هدف گزاری بهتر، باید از مانیفست و رزولوشن زندگی خود با خبر شوید. در پادکست های راهیار می توانید با مفهموم رزولوشن و مانیفست بیشتر آشنا شوید. البته که برای هدف گزاری نیاز است تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

برای یک برنامه ریزی خوب شما باید هدف دراز مدت خود را بررسی کنید و ببینید زندگی شما در چه مسیری قرار دارد.

قدم دوم:

مدتی خود را در نظر بگیرید. یعنی زمانی که شما می‌خواهید شروع به برنامه ریزی کنید، باید ببینید الان چطوری زندگی می‌کنید، زندگی شما طبق چه مدلی در حال پیشرفتن است. پس، هر روز یک گزارش دقیق و با جزئیات تهیه کنید تا گزارش نویسی  را هم یاد بگیرید.

با این کار مشخص می‌شود بیشتر زمان شما صرف چه کارهایی می‌شود، چرا می‌خواهید برنامه ریزی کنید، به طور کلی در زندگی چه کارهایی باید انجام دهید ولی به آنها نمی‌رسید.(یعنی بدون دلیل برنامه ریزی نمی‌کنیم)

قدم سوم:

دزد های زمان و عادت های خود را شناسایی کنید. نسبت به عادت های منفی خود آگاه باشید. بعضی از عادت ها نیاز به تغییر دارد(مثل چک کردن مداوم گوشی). بعضی عادت ها نشات گرفته از اهمال کاری است.(حالا یکم دیگه میرم، حالا بعدا و…)  در این مرحله، مهم این است که شما به عادات و اهمال کاری ها آگاه شوید.

دزد های زمان به عادت ها مربوط هستند ولی کاملا وابسته به عادت نیستند. دزد های زمان همان چیزهایی هستند که بدون آنکه شما متوجه شوید زمان شما را می‌گیرند. مثلا شما مشغول به کاری هستید و تلفن زنگ می‌زند و یک ساعت صحبت می کنید بعد به خودتان می‌آیید و می‌بینید یک ساعت حرف زدید و به کارتان نرسیدید.(یا زمانی که مشغول گوشی می‌شوید) دزد های زمان به خصوص در برنامه ریزی اصلی مشهودند که با گزارش نویسی به آنها آگاه می‌شوید .

قدم چهارم:

از شب قبل لیست برنامه خود را بنویسید.

نکته: حتما از گوگل کلندر استفاده کنید تا به شما برنامه هایتان را یادآوری کند.

* هرکدام از برنامه هایتان را که به آن عمل نکردید دلیلش را هم بنویسید.

برنامه خود را بر اساس نمودار آیزنهاور بنویسید. (توضیحات نمودار را در لایو و مقاله چگونه مدیریت زمان کنیم می توانید ببینید) نکته: توصیه من این است که قبل از برنامه ریزی کارهای قبلی و فوری را انجام دهید بعد به سراغ برنامه ریزی بروید.

حتما همه کارهای ریز و درشت در طول روز خود را یادداشت کنید.( حتی حمام رفتن)

روزهای اولی که به سمت برنامه ریزی می‌روید کودک تنبل درون شما سعی دارد شما را منصرف کند و این موضوع طبیعی است. برای همین است که خود برنامه ریزی کاری آسان است ولی انجام دادن آن سخت و پیچیده است. چون موانع ذهنی شما زیاد است مثل کودک درون، والد سرزنشگر، خطاهای شناختی و… . و لذا من برنامه ریزی را در قالب درمان با مراجعان کار می‌کنم تا این موانع را تا حدی برطرف کنیم و تا الان تاثیر گذار بوده است.

نقص برنامه ریزی

نقص برنامه ریزی فقط عدم مهارت شما نیست. اما اگر توصیه هایی که در این لایو و لایو مدیریت زمان گفتم را رعایت کنید، تا حدودی شما را جلو می‌اندازد. البته این نکته را در نظر بگیرید که در کنار آن، باید انرژی خود را در طول روز در نظر بگیرید و ببینید زمانی که بیشترین انرژی را دارید، کارهای مهم تان را انجام دهید. به طور مثال من صبح بیشترین انرژی را دارم و کارهای مهم را صبح انجام می‌دهم.

اما در نظر داشته باشید که برای بهبود برنامه ریزی، نیاز به اطلاعات بیشتر دارید. برنامه ریزی، مدیریت زمان و هدف مندی باید در کنارهم باشند.

نکته: لطفا برای کارهایتان محدودیت قائل شوید. یعنی این طور نباشد که شما کاری را از صبح شروع کردید و تا شب ادامه می‌دهید. اینطوری کودک درون خود را خسته می‌کنید و برای روز بعدی کودک با شما همراهی نمی‌کند.

* تفریحات و یا کارهای سبک تر را بین کارهای سنگین خود قرار دهید.

دلگرم باشید و دل آرام…

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

۵ اصل مهم که قبل از ورود به رابطه عاطفی باید بدانید
یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی ما ورود به رابطه عاطفی و در نهایت ازدواج است. برای اینکه آمادگی لازم را برای این تصمیم و مسئولیت‌هایی که بعد از آن باید به عهده بگیریم پیدا کنیم...
ذهن آگاهی به عنوان محرکی برای تجلی فرد
  مفهوم ذهن آگاهی در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه و تحسین قرار گرفته است. خیلی ها براین عقیده هستند انجام اعمال مناسک معنوی توسط ادیان مختلف و اداب معنوی بومیان کشورهای مختلف نیز...
میم چیست؟
همانطور که می‌دانید ما ژن‌هایمان را از والدین و اجداد خود به ارث می‌بریم. یعنی نسل به نسل این ژنها منتقل می‌شوند. اگر ما الگوهای رفتاری وذهنی‌مان را مثل یک بسته اطلاعات ژنی در نظر...
تحلیل فیلم هندی دنگل  Dangal (2016). قسمت اول
فیلم دنگل یکی از اثربخش ترین فیلم ها در حوزه ی روانشناسی موفقیت و انگیزشی است. چیزی شبیه ادی عقابه، شناگران، اورکا و انیمیشن المنتول. اما مهمترین مشخصه ش اینه که این اثر برگرفته از...
آیا رنگ ها روی احساسات ما تاثیر میگذارند؟(روانشناسی رنگ‌ها)
تا به حال به احساسی که هر رنگ به ما می‌دهد توجه کردید؟ به لوگو های شرکت های مختلف دقت کردید؟ به طور مثال اگر دقت کنید اکثر رستوران های فست فود از رنگ قرمز...