ثبت نام دوره هدفگذاری

با افسردگی بعد از مهاجرت چه کنیم؟

افسردگی بعد از مهاجرت

ما در طول زندگی با اتفاقات ناگواری مثل از دست دادن عزیزان، از دست دادن شغل ، جدایی از همسر(به واسطه مرگ یا طلاق)،مهاجرت و… معمولا روبرو هستیم. در بین این اتفاقات مهاجرت یکی از سخت ترین تجربه هاست. چون ما در طی مدت زمان کوتاهی دغدغه های زیادی همچون جدایی از خانواده و دوستان، از دست دادن شغل و پیدا کردن شغل جدید، پیدا کردن مدرسه برای فرزندان ، استرس گرفتن فرزندان به خاطر مهاجرت، پیدا کردن دوستان و ارتباطات جدید، چالش های مالی و حقوقی و… را تحمل و سپری می‌کنیم.

حالا شما درنظر بگیرید که این موارد به جای اینکه در طول زندگی ما پخش شود و ما هر کدام را در زمان های مختلف تجربه کنیم، در مدت زمان کوتاهی بین دو تا چهارسال این حجم از استرس را تحمل می‌کنیم. طبیعی است که با این حجم از استرس آسیب‌های روانی پیش روی ما  از جمله افسردگی بعد از مهاجرت باشد. حالا چطور می‌توانیم در امان بمانیم؟ در این مقاله به علائم و راهکارهای پیشگیری از افسردگی بعد ازمهاجرت می‌پردازیم.

فایل صوتی مقاله را اینجا گوش کنید.

علائم افسردگی بعد از مهاجرت

افسردگی پس از مهاجرت می‌تواند به شکل‌های مختلفی ظاهر شود و افراد را به طور متفاوت تحت تأثیر قرار دهد. برخی از علائم رایج افسردگی پس از مهاجرت عبارتند از:

افسردگی بعد از مهاجرت

۱. احساس افسردگی و ناامیدی:

شما ممکن است احساس افسردگی عمیقی درباره زندگی و آینده‌ی خود داشته باشید و از آینده ناامید شوید.

۲.عدم تمایل به فعالیت‌های روزمره:

شما ممکن است دچار کاهش علاقه به فعالیت‌های روزمره‌ی خود شوید و به فعالیت‌هایی که قبلاً لذت می‌بردید، بی‌توجه شوید.

۳.مشکلات در خواب:

ممکن است مشکلات در خواب شما را درگیر کند، از جمله خواب آشفته یا خواب زیاد.

 

۴. افکار منفی و احساس عدم ارزشمندی:

شما ممکن است به دلیل افسردگی، احساس کمبود ارزشمندی و اعتماد به نفس کنید و به افکار منفی درباره خود و محیط اطرافتان دچار شوید.

 

۵.احساس عدم ارتباط با محیط جدید مهاجرتی:

ممکن است شما به دلیل فاصله از خانواده و دوستان و یا عدم تطابق با محیط جدید مهاجرتی، احساس تنهایی و عدم ارتباط را تجربه کنید.

اگر این علائم را در خود دیدید حتما مراجعه به روانشناس را جدی بگیرید.

برای غلبه بر احساس تنهایی مقاله « چطور با تنهایی بعد از مهاجرت کنار بیایم» را مطالعه کنید.

راه‌های پیشگیری از افسردگی بعد از مهاجرت

۱)استفاده از انواع حمایت‌ها

در زمان مهاجرت چون شما از خانواده و دوستان دور شدید و شرایط‌تان تغییر کرده شاید مثل قبل از مهاجرت دیگر نتوانید با آنها ارتباط داشته باشید. اما این را فراموش نکنید که ما انسانها موجودات اجتماعی هستیم و نیاز به حمایت کردن و حمایت شدن از طرف دیگران داریم. به همین دلیل سعی کنید در گروه های حمایتی که در کشور فعلی شما وجود دارند عضو شوید و فعال باشید . گاهی اوقات افراد این گروه خودشان نیز مهاجرت کردند و بهتر شرایط شما را درک می‌کنند. همچنین از جلسات مشاوره هم غافل نشوید. جلسات مشاوره علاوه بر بحث حمایتی به شما کمک می‌کند تا بهتر با شرایط کنار بیاید و بتوانید با توجه به شرایط جدید رشد کنید و کیفیت زندگی‌تان را بهبود دهید.

تیم راهیار با ارائه خدمات مشاوره به فارسی زبانان سراسر دنیا آماده خدمت رسانی به شماست.

برای رزو وقت مشاوره کلیک کنید.

۲)قدردان باشید

شاید کمی عجیب به نظر برسد ولی به جای فکر کردن به چیزهایی که از دست دادید، به خاطر چیزهایی که دارید قدردان باشید. شکرگزاری می‌تواند به کاهش استرس و افزایش سلامت روان شما کمک کند. همچنین می‌تواند باعث ایجاد انگیزه در شما شود تا در مسیر اهدافتان قدم بردارید.

۳) از خانه بیرون بروید

بله، از خانه خود بیرون بروید، قدم بزنید، با افرادی که بیشتر شبیه خودتان نیستند در ارتباط باشید. این‌کار باعث می‌شود که از ذهن خود خارج شوید. سر خودتان را با تجربیات و مناظر جدید و هیجان انگیز پرکنید. با افراد دیگر صحبت کنید، چیزهای جدید ببینید، زندگی مثبت جدیدی را که می خواستید بکارید را پرورش دهید. همچنین می‌توانید فعالیت‌های روزمره خود را با تفریح ترکیب کنید. فعالیت‌هایی مانند ورزش، هنر، یا مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی که می‌تواند به افزایش روحیه و انرژی شما کمک کند.

تفریح دورهمی

۴)یاد بگیرید و رشد کنید.

تا می‌توانید خودتان را در شرایط یادگیری و رشد قرار بدید. ارتباط گرفتن با افرادی که مثل شما نیستند می‌تواند دنیای شما را بزرگتر کند و میزان پذیرش شما را بالا ببرد. همچنین از دوره های توسعه فردی برای اصلاح و رشد سطح فکری‌تان و مدیریت احساسات و هیجان‌تان می‌توانید کمک بگیرید.

۵)  تحقیق و آموزش درباره فرهنگ و زندگی مهاجرتی:

شناخت عمیق‌تر از فرهنگ و زندگی مهاجرتی می‌تواند احساس راهنمایی و تعلق به جامعه‌ را در شما تقویت کند.

سخن پایانی:

با مهاجرت، زندگی ما تغییرات زیادی می‌کند که ممکن است باعث افسردگی و استرس شود. اما با استفاده از رویکردهای مناسب می‌توانید  چالش‌ها و افسردگی بعد از مهاجرت را مدیریت کنید و به رشد و پیشرفت خود ادامه دهید. برای سازگاری با شرایط جدید می‌توانید از جلسات مشاوره و حمایت گروهی استفاده کنید و از منابعی همچون شکرگزاری و ترکیب تفریح با فعالیت‌های روزمره برای کاهش استرس‌تان بهره ببرید. همچنین، با خارج شدن از خانه و برقراری ارتباط با افراد جدید، می‌توانید احساس تنهایی را کاهش دهید و به جامعه‌ی جدید خود تعلق پیدا کنید.

در کناردیگر فعالیت‌ها می‌توانید با رشد شخصی و آشنایی با فرهنگ مهاجرتی، احساس راهنمایی و تعلق به جامعه‌ی جدیدتان را تقویت کنید. با این رویکردها، می‌توانید از تجربه‌ی مهاجرت خود به عنوان یک فرصت برای رشد شخصی و فرهنگی بهره‌مند شوید.

با توجه به این نکات، ما از تیم راهیار آماده خدمت‌رسانی به شما هستیم و با ارائه خدمات مشاوره، شما را در این مسیر همراهی می‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو وقت مشاوره، با ما در تماس باشید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

آیا رنگ ها روی احساسات ما تاثیر میگذارند؟(روانشناسی رنگ‌ها)
تا به حال به احساسی که هر رنگ به ما می‌دهد توجه کردید؟ به لوگو های شرکت های مختلف دقت کردید؟ به طور مثال اگر دقت کنید اکثر رستوران های فست فود از رنگ قرمز...
آیا مهاجرت مناسب من هست؟
از آنجایی که امروزه آمار مهاجرت افزایش یافته. بسیاری از ما حداقل یکبار را به مهاجرت فکر کردیم . وقتی اسم مهاجرت را می‌شنوید چه ذهنیت هایی برای شما تداعی می‌شود؟ معمولا ما نسبت به...
چطوری بر دلتنگی بعد از مهاجرت(homesickness) غلبه کنیم؟
مهاجرت فرایند سخت و پیچیده ای‌است که شما را مجبور می‌کند تا از بسیاری از خواسته ها و تعلقات‌تان بگذرید و تنها با یک چمدان از وسایل محدود و ضروری سفر خود را آغاز کنید....
شوک فرهنگی مهاجرت چیست و چگونه با‌ آن مقابله کنیم؟
مهاجرت یکی از پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی مهم در دنیای امروز است که تأثیرات گسترده‌ای بر فرهنگ و روابط انسانی دارد. از جمله این تأثیرات، شوک فرهنگی می‌باشد که به وضعیتی اشاره دارد که فرد...
با افسردگی بعد از مهاجرت چه کنیم؟
ما در طول زندگی با اتفاقات ناگواری مثل از دست دادن عزیزان، از دست دادن شغل ، جدایی از همسر(به واسطه مرگ یا طلاق)،مهاجرت و... معمولا روبرو هستیم. در بین این اتفاقات مهاجرت یکی از...