ثبت نام دوره هدفگذاری

چطوری بر دلتنگی بعد از مهاجرت(homesickness) غلبه کنیم؟

دلتنگی بعد از مهاجرت

مهاجرت فرایند سخت و پیچیده ای‌است که شما را مجبور می‌کند تا از بسیاری از خواسته ها و تعلقات‌تان بگذرید و تنها با یک چمدان از وسایل محدود و ضروری سفر خود را آغاز کنید. زمانی که شما مهاجرت می‌کنید شاید اولش همه چیز برای شما جذاب باشد. اما کمی که زمان می‌گذرد ممکن است برای برخی از چیزهایی که در کشور خودتان تجربه می‌کردید دلتنگ شوید. در ادامه به چگونگی این دلتنگی و راه‌های کنار آمدن با آن می‌پردازیم.

برای شنیدن فایل صوتی مقاله روی فایل زیر کلیک کنید.

دلایل دلتنگی می‌تواند به خاطر:

  • مشکل در سازگاری با محیط جدید
  • احساس تنهایی یا قطع شدن پشتیبانی از شما
  • مشکل در درک محیط، فرهنگ و زبان جدید
  • عدم کنترل بر آنچه اتفاق می‌افتد
  • شوک فرهنگی
  • و…
دلتنگی
دلتنگی

دلتنگی یک شبه از بین نمی رود. گذر از آن به کار و تلاش نیاز دارد، و گاهی اوقات ممکن است غیرممکن به نظر برسد، اما شدنی است و ارزش زحمت را دارد. هنگامی که عینک دلتنگی را بردارید، می توانید همه چیز را در اطراف خود با نوری جدید و مثبت تر ببینید. هر فردی روش خاص خود را برای غلبه بر حس دلتنگی دارد، اما در اینجا چند استراتژی وجود دارد که می تواند کمک کند تا این عینک را کمی سریعتر بردارید.

راه‌های مقابله با دلتنگی بعد از مهاجرت

مقابله با دلتنگی در خارج از کشور بسیار شخصی است و همه تکنیک ها برای همه کارساز نیستند. برای برخی، غلبه بر احساس دلتنگی می‌تواند مانند پیدا کردن چند دوست جدید ساده باشد، در حالی که دیگران ممکن است به رویکرد فشرده‌تری نیاز داشته باشند.

با دیگران در ارتباط باشید

بهترین راه مبارزه با دلتنگی پیدا کردن دوستان جدید است. خجالتی نباشید و دیگران را به صرف قهوه یا غذا دعوت کنید یا برای آنها غذای خانگی درست کنید. خارجی‌ها هم مثل خودتان هستند تقریبا از دوستی با دیگران لذت می‌برند. ( البته بستگی به فرهنگ کشوری که در آن هستید متفاوت است). از سوال پرسیدن نترسید. همانطور که خارجی ها برای ما جذاب هستند، ایشان هم دوست دارند تا به سوالات ما پاسخ دهند.

احساسات خود را بیان کنید

این را بپذیرید که شما اولین نفر نیستید که احساس دلتنگی می‌کنید. ممکن است فشار زیادی را تحمل کنید چون می‌خواهید مثبت اندیش باشید و به همه لبخند بزنید تا کسی از احساس دلتنگی شما با خبر نشود. اما این افکار را کنار بزارید. احساس دلتنگی در این شرایط کاملا طبیعی است. برای بهبودی آن لازم است که با دیگران راجع به احساسات‌تان صحبت کنید تا به آرامش برسید. چه بهتر است که با کسانی صحبت کنید که تجربه مشابه شما را داشته اند. در کنار آن می‌توانید از مشاور و روان‌شناس هم کمک بگیرید.

روی مراقبت از خودتان متمرکز شوید

وقتی به خارج از کشور مهاجرت می‌کنید خیلی چیزها تغییر می‌کند اما لازم نیست همه چیز تغییر کند. اگر فعالیت‌های مورد علاقه ای در کشور قبلی داشتید و در اینجا هم قابل انجام است حتما انجامش بدید. انجام این فعالیت‌ها به بازگرداندن تعادل و روال عادی به زندگی روزمره کمک می‌کند و می‌تواند فضای جدید را کمی آشناتر و دلپذیرتر کند. فعالیت‌هایی مثل رفتن به کافه، شرکت در کلاس های گروهی ورزشی و هنری که خود زمینه‌ای برای پیدا کردن دوستان جدید ایجاد می‌کند.

روتین بسازید

آنچه را که قرار است به عنوان یک روال روزانه و هفتگی انجام دهید، مشخص کنید. این بدان معناست که نه تنها همزمان از خواب بیدار شوید و یک صبحانه عالی برای خود بپزید، بلکه چیزهای سرگرم کننده یا تعاملی را نیز در خود بگنجانید – مانند رفتن به بازاری در نزدیکی برای خرید مواد غذایی خود، یا ملاقات با دوستان خود برای خوردن قهوه یا یک بازی ورزشی در روزهای تعطیل. تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که احساس می‌کنند کنترل بیشتری دارند از استرس دلتنگی کمتری رنج می‌برند.

 

سلامت جسمانی

می‌تایم یا تایم شخصی داشته باشید.

این ایده خوبی نیست که از مشکلات خود پنهان شوید، اما ۳۰ دقیقه تنهایی خالص در یک محیط آرام می تواند بسیار مفید باشد. سعی کنید یک اتاق خالی پیدا کنید – حتی اگر در خانه دانشجویی یا با خانواده زندگی می کنید، چراغ ها را کم کنید، چشمان خود را ببندید و فقط نفس عمیق بکشید و استراحت کنید. انجام این نوع استراحت می تواند بسیار آرام بخش باشد. یا یک تعطیلات آخر هفته از شهر داشته باشید و به ساحل یا کوه ها یا هر جایی که می توانید فرار کنید، خیالتان را راحت می کند و به شما کمک می کند در وهله اول به خاطر بیاورید که چرا می خواستید به خارج از کشور بروید. معمولاً این فرصت را نداریم که کاملاً از فناوری جدا شویم، بنابراین تا می توانید آن را در آغوش بگیرید. برخی اوقات تنهایی با یک کتاب یا یک مجله خوب، به دور از حواس پرتی مانند تلفن، تلویزیون و اینترنت، می تواند معجزه ای برای روح شما ایجاد کند.

برای اطلاعات بیشتر درباره می‌تایم مقاله می‌تایم یا زمان شخصی چیست؟ را مطالعه کنید.

با کشور جدید سازگار شوید

تا جایی که ممکن است سعی کنید چیزهای مختلف را تجربه کنید . مثل کافی‌شاپ‌های خوب، پارک و مکان‌های تفریحی، غذاهای محلی و… . خودتان را به چالش بکشید تا احساس پذیرفته شدن و حس اینکه اینجا خانه دوم شماست در شما ایجاد شود.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی را محدود کنید

شبکه‌های اجتماعی در عین حال که فرصت‌های خوبی را برای مردم فراهم کرده است اما متاسفانه حس ناکافی بودن یا عقب ماندن را هم ایجاد کرده است. برای سازگار شدن با محیط جدید و کاهش احساس دلتنگی، استفاده از شبکه‌های اجتماعی را محدود کنید.

نتیجه گیری:

احساس دلتنگی بعد از مهاجرت یک امر طبیعی است که برای اکثریت پیش می‌آید. راه‌های غلبه بر این احساس در افراد متفاوت است اما می‌توانید برای بهتر سپری کردن این دوران احساسات خود را با دیگران در میان بگذارید. سعی کنید با محیط جدید سازگار شوید و نسبت به تجربه های جدید گشوده باشید. دوستان و ارتباطات جدید بسازید . روتین و عادت های خوب گذشته را حفظ و اگر نیاز هست اصلاح کنید. برای مراقبت از خودتان وقت بزارید و به مشاور مراجعه کنید. اینها راهکارهایی هستند که می‌توانند به بهبود شرایط و سازگاری سریع‌تر شما کمک کنند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

تحلیل فیلم هندی دنگل  Dangal (2016). قسمت اول
فیلم دنگل یکی از اثربخش ترین فیلم ها در حوزه ی روانشناسی موفقیت و انگیزشی است. چیزی شبیه ادی عقابه، شناگران، اورکا و انیمیشن المنتول. اما مهمترین مشخصه ش اینه که این اثر برگرفته از...
آیا رنگ ها روی احساسات ما تاثیر میگذارند؟(روانشناسی رنگ‌ها)
تا به حال به احساسی که هر رنگ به ما می‌دهد توجه کردید؟ به لوگو های شرکت های مختلف دقت کردید؟ به طور مثال اگر دقت کنید اکثر رستوران های فست فود از رنگ قرمز...
آیا مهاجرت مناسب من هست؟
از آنجایی که امروزه آمار مهاجرت افزایش یافته. بسیاری از ما حداقل یکبار را به مهاجرت فکر کردیم . وقتی اسم مهاجرت را می‌شنوید چه ذهنیت هایی برای شما تداعی می‌شود؟ معمولا ما نسبت به...
چطوری بر دلتنگی بعد از مهاجرت(homesickness) غلبه کنیم؟
مهاجرت فرایند سخت و پیچیده ای‌است که شما را مجبور می‌کند تا از بسیاری از خواسته ها و تعلقات‌تان بگذرید و تنها با یک چمدان از وسایل محدود و ضروری سفر خود را آغاز کنید....
شوک فرهنگی مهاجرت چیست و چگونه با‌ آن مقابله کنیم؟
مهاجرت یکی از پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی مهم در دنیای امروز است که تأثیرات گسترده‌ای بر فرهنگ و روابط انسانی دارد. از جمله این تأثیرات، شوک فرهنگی می‌باشد که به وضعیتی اشاره دارد که فرد...