ثبت نام دوره هدفگذاری

تمامیت، هیچ چیز بدون آن کار نمی کند

تمامیت، هیچ چیز بدون آن کار نمی کند مقاله اختصاصی راهیار

تمامیت! بدون آن هیچ چیز کار نمی کند!

اگر از یک ساختمان سه طبقه پایین بیفتی، حتما آسیب می بینی. چرا؟ 

بخاطر وجود قانون جاذبه. قانونی که چه از آن آگاه باشی چه خیر، اثرش را روی تو خواهد داشت.

قانون تمامیت هم همین است. همان طور که سال ها قبل از اینکه نیوتون در اثر افتادن سیب روی سرش، قانون جاذبه را کشف کند، آن وجود داشته، تمامیت هم پیش از کشف آن وجود داشته و موجب مؤثر شدن و افزایش کارایی می شده. دانستن و ندانستن جاذبه و تمامیت، تآثیری روی اثرگزاری آن ندارد. کار خودش را می کند!

تمامیت چیست؟

تمامیت از جنس عملکرد نیست از جنس بودن است

بنا به تعریف نظریه پرداز مایکل جنسن، تمامیت چیزی است که «لازمه ی تمام و کمال بودن یک فرد است». این که دقیقا رعایت چه نکاتی سبب تمام و کمال شدن فرد می شود نیاز به توضیحات زیادی دارد. تافردی وارد عمل نشود، نمی تواند حقیقت تمامیت را درک کند. اما می توان با چند مثال در مورد سیستم ها یا اشیاء دارای تمامیت این موضوع را توضیح داد.

تمامیت در باره ی هرچیز یک خصوصیتی دارد. مثلا تمامیت در مورد یک میز، پایه ها و تعادل و سطح محکم آن است. بدون برق یخچال تمامیت ندارد. خودرو بدون بنزین یا با یک چرخ پنچر تمامیت ندارد.

تمامیت در مورد انسان حفظ کلامش است. یک فرد در صورتی تمام و کمال است که نسبت به هر آنچه که می گوید احترام قائل باشد و به محض اینکه دید نمی تواند به کلامش متعهد باشد، اطلاع دهد و جبران کند. هرچند رعایت همین دو جمله ی ساده، مسیری طولانی و سخت و سنگین است.

تمامیت فضیلت نیست. مثل جاذبه

ما تمامیت خوب یا بد نداریم، مثل جاذبه، مثل تمامی قوانین زندگی. تمامیت یا هست یا نیست. همین! تمام و کمال بودن با «اخلاق» و «آداب» که به خوب و بد تقسیم می شوند متفاوت است.

یک فرد وقتی تمام و کمال است که کلامش کامل است است و وقتی کلامش تمام و کمال است که به کلامش احترام بگذارد. می توانیم به یکی از این دو طریقه، به کلام خود احترام بگذاریم :اول، با حفظ کلاممان و به موقع، آنگونه که قول داده ایم؛ یا دوم، به محض اینکه دانستیم که نمی توانیم کلاممان را حـفـظ کنیم، تمام طرف های درگیر را مطلع سازیم و هر نابسامانی ای که ما در زندگی ایشان موجـب شده ایم، را پاک کـنیم. وقتی این کار را انجام بدهـیم عـلی رغـم اینکه کلاممان را حـفـظ نکـرده ایـم، به کلاممان احـتـرام می گذاریم و تمامیتمان را حفظ کرده ایم.

شما اگر به کلامتان احترام کامل و کافی می گذارید، قبل از اینکه کلامی را بگویید به طور جدی فکر می کنید که آیا می توانید کلامتان را زندگی کنید؟ تا رفتار و گفتارتان باهم متناقض نباشد. اینگونه نیست که شما همیشه بتوانید کلامتان را حفظ کنید یا تمامیت داشته باشید. اما مهم است در راستای حفظ تمامیت تلاش جدی کنید و بدانید هنگام عدم یکپارچگی چه باید کرد؟

تمامیت یعنی اوج قابلیت و کارایی

یا چنان بنما که هستی یا چنان باش که مینمایی

تمامیت برای فرد، گروه و سازمان بسیار مهم است چون شما را به اوج قابلیت و کارایی می رساند. بدون آن قابلیت کار کاهش می یابد. قابلیت کار که از بین برود کارایی کاهش پیدا می کند. پس تمامیت شرط لازم(و نه کافی) برای داشتن حداکثر کارایی است. اینگونه اعتماد دیگران به شما افزایش پیدا می کند و شما نزد خود و دیگران معتبر خواهید بود.

بخش مهمی از این جریان، کلام فرد به خود فرد است. وقتی کلاممان را به خودمان میدهیم، با جدی نبودن، این فرصت را از دست می دهیم که با احترام گذاشتن به کلاممان به خودمان، تمامیت خود را نگه داریم. به عنوان مثال، به موقعیت هایی فکر کنید که مسأله ی انضباط شخصی پیش می آید و اغلب به چه سادگی از کنار آن می گذریم. این ممکن است چیزی جزئی مثل این باشد، «من فردا ساعت نه ورزش می کـنم» یا چیزی جدی مانند: «من هرگز زنم را فریب نمی دهم». با شکست خوردن در احترام به کلاممان به خودمان،خودمان را به عنوان اشخاص با تمامیت، تحلیل می بریم.

اگر در مورد این جنبه جدی نباشیم، در زندگیمان « عدم قابلیت کار» ایجاد میکند: و در نظر دیگران متناقض، غیرقابل اعتماد یا غـیرقابل پیشبینی ظاهر می شویم. اگر به کلامتان به خودتان احترام نگـذارید، به سادگی، نمی تـوانیـد تمام و کمال باشید. متاسفـانه تقـریبـاً مردم تمام جهان، نابسامانی در زندگیشان که از رفتار فاقد -تمامیت منتج شده، را به توجیه یا دلیلی نسبت می دهند.

تمامیت چگونه باعث افزایش قابلیت می شود؟

از آنجا که برای رسیدن به حداکثر میزان عملکرد موثر، به چیزی بیش از کارآمدی نیاز است، تمامیت شرط کافی برای بیشترین میزان عملکرد موثر نیست.  اگر قانون تمامیت را زیر پا بگذارید، فرصت های لازم برای افزایش عملکرد موثر کاهش پیدا کرده و احتمالا بر عملکرد موثرتان لطمه وارد می شود. مانند مثال جاذبه ی زمین، تمامیت هم فقط یک حقیقت ساده است: اگر سعی کنید بدون چتر نجات، قانون جاذبه را نقض کنید، از عواقب سخت آن رنج خواهید برد. ما راجع به این موضوع بحث خواهیم کرد که اگر به قانون تمامیت احترام بگذارید، عملکرد موثر به میزان قابل توجهی در سازمان و زندگی تان افزایش پیدا می کند.

اگر تمامیت نباشد چه؟

تمامیت داشتن یعنی دنبال نتیجه بلند مدت بودن

بگذارید این را با مثال از یک شیء توضیح دهم:

یک لپتاپ را در نظر بگیرید که آخرین نسل لپ تاپ است و بهترین کارایی را تضمین می کند. شما با ضمانت این وسیله را تهیه کرده اید و به منزل آورده اید و با شوق و ذوق فراوان دستگاه را باز می کنید و آماده ی استفاده از آن هستید. ناگهان متوجه می شوید که دستگاه خود به خود خاموش می شود و هر وقت بخواهد روشن می شود.

وسط مهمترین پروژه ها یا زمانی که مشغول دیدن یک فیلم مهیج هستید دستگاه از کار می افتد و ناگهان نیمه شب به کار می افتد. چه حسی پیدا خواهید کرد؟

تجربه ی شما احتمالا توام با یک حس بی اعتمادی و غیر قابل پیش بینی بودن است! این به معنای عدم یکپارچگی است و باعث می شود شما دیگر نخواهید با آن وسیله کار کنید.

همین تجربه را شما با انسان های گوناگونی دارید. افرادی که حرف و عملشان باهم یکی نیست. افرادی که قول می دهند و پایبند و متعهد نیستند. اگر تمامیت نباشد، هیچ چیز به درستی کار نمی کند و دنیایی از عدم اعتماد شما را احاطه خواهد کرد.

 

چه کنم تا کلامم حفظ شود ؟

باید بگویم این مسیر کوهی است که انتها ندارد. همین بس که می دانیم باید قدم در مسیر صعود بگذاریم و بدانیم همیشه قله ای هست که باید فتح شود. پس هیچ وقت نمی توان گفت: تمام شد! من دیگر خدای تمامیت شدم.

مسیر همخوان بودن پر پیچ و خم و طولانی است. نیاز به بازنگری مجدد و مرتب دارد. اما می توانم به عنوان اولین قدم بگویم: کلامتان را زندگی کنید. حرف بزنید و پایش بایستید. وقتی حرفی زدید جوری با آن حرف برخورد کنید که انگار جانتان وابسته به آن است. اگر نتوانستید به کلامتان پایبند باشید سریع اعلام کنید و مسئولیتش را به عهده بگیرید. باز کلام بگذارید و جبرانش کنید. آنقدر همین یک دستورالعمل را تکرار کنید تا بقیه بتوانند حرفتان را سند بدانند و به شما اعتماد کنند.

آیا تمامیت مهارت و دستورالعمل هایی برای آموختن دارد؟

این مهارت را مثل هر مهارت دیگری می توان آموخت. هرچند تمامیت از جنس «بودن» است. اما می توان در خود ایجاد کرد و شد. اینکه چگونه قدم های کوچکی را در مسیر آن برداریم؟ چگونه آن را درک کنیم و در خود نهادینه کنیم و زندگی اش کنیم. شما می توانید با دیدن جزئیات دوره ی جامع مهارت تمامیت و کسب اعتبار قدم به قدم در مسیر «تمام و کمال بودن» پیش بروید و زندگی خود را متحول کنید.

برای اینکه کاملتر با بحث تمامیت آشنا بشید و توی زندگیتون واردش کنید، می تونید این دوره رو از اینجا تهیه کنید و استفاده کنید.

 

با سپاس از صرف وقتی که کردید برای خواندن این نوشته

هاجر یادگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

آیا رنگ ها روی احساسات ما تاثیر میگذارند؟(روانشناسی رنگ‌ها)
تا به حال به احساسی که هر رنگ به ما می‌دهد توجه کردید؟ به لوگو های شرکت های مختلف دقت کردید؟ به طور مثال اگر دقت کنید اکثر رستوران های فست فود از رنگ قرمز...
آیا مهاجرت مناسب من هست؟
از آنجایی که امروزه آمار مهاجرت افزایش یافته. بسیاری از ما حداقل یکبار را به مهاجرت فکر کردیم . وقتی اسم مهاجرت را می‌شنوید چه ذهنیت هایی برای شما تداعی می‌شود؟ معمولا ما نسبت به...
چطوری بر دلتنگی بعد از مهاجرت(homesickness) غلبه کنیم؟
مهاجرت فرایند سخت و پیچیده ای‌است که شما را مجبور می‌کند تا از بسیاری از خواسته ها و تعلقات‌تان بگذرید و تنها با یک چمدان از وسایل محدود و ضروری سفر خود را آغاز کنید....
شوک فرهنگی مهاجرت چیست و چگونه با‌ آن مقابله کنیم؟
مهاجرت یکی از پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی مهم در دنیای امروز است که تأثیرات گسترده‌ای بر فرهنگ و روابط انسانی دارد. از جمله این تأثیرات، شوک فرهنگی می‌باشد که به وضعیتی اشاره دارد که فرد...
با افسردگی بعد از مهاجرت چه کنیم؟
ما در طول زندگی با اتفاقات ناگواری مثل از دست دادن عزیزان، از دست دادن شغل ، جدایی از همسر(به واسطه مرگ یا طلاق)،مهاجرت و... معمولا روبرو هستیم. در بین این اتفاقات مهاجرت یکی از...