ثبت نام دوره هدفگذاری

چطور سوگواری کنیم؟

تجربه از دست دادن عزیزان یکی از سخت ترین تجربه های زندگی می‌تواند باشد. گاهی اوقات طوری سخت می‌شود که به نظر غیر قابل تحمل می‌آید. در این دوران بهتر است به جای سرزنش کردن و سرکوب احساسات‌، بیاید و این احساسات را تجربه کنید. و جایی برای سوگواری در زندگی‌مان ایجاد کنید. در ادامه به مراحلی که در سوگواری طی می‌کنیم و راهکارهایی برای بهتر گذراندن دوران سوگ می‌پردازیم.

میتونید صوت این مقاله رو گوش بدید.

مراحل سوگ

طبق تحقیقات خانم الیزابت کوبلر راس روانپزشک آمریکایی مراحل سوگ به ۵ مرحله تقسیم می شوند:

مراحل سوگ

۱) انکار

انکار یک مکانیسم دفاعی است که در برابر سختی درک یک موقعیت ناراحت کننده اتفاق می‌افتد.افراد سوگوار در وهله اول به دلیل اینکه واقعیت زندگی‌شان تغییر کرده این موضوع را نمی‌پذیرند و انکار می‌کنند. اما این انکار نباید به صورت مداوم ادامه پیدا کند چون در این صورت به سلامتی شما آسیب وارد می‌کند.

۲)خشم

افراد سوگوار بعد از اعتراف کردن به فوت عزیز از دست رفته ممکن است خشم را تجربه کنند. فرد سوگوار ممکن است دیگران را مقصر بداند یا حتی تعمیم به مسائل معنوی دهد و این مسئله او را خشمگین کند. خشم ممکن است تعمیم یافته و غیر جهت دار باشد و به صورت کوتاهی خلق و خو یا از دست دادن صبر ظاهر شود.

۳) چانه‌زنی

در این مرحله فرد سوگوار به دنبال کنترل شرایط است و می‌خواهد شرایط به حالت قبل برگردد . به همین دلیل ممکن است فرد سوگوار به سراغ دعا کردن و صحبت با خدا برود یا ممکن است خاطرات گذشته را مرور کرده و بخواهد که زمان به عقب برگردد و اشتباهاتش را جبران کند.

۴)افسردگی

افسردگی شاید سریع ترین مرحله قابل درک در بین مراحل کوبلر راس باشد و سوگواران این مرحله را با علائم غیرمعمولی مانند غم و اندوه، خستگی و بی لذتی تجربه می کنند. صرف زمان در سه مرحله اول به طور بالقوه یک تلاش ناخودآگاه برای محافظت از خود در برابر این درد عاطفی است. اما در این مرحله تقریبا تخیلات شما آرام می‌گیرد و شروع به مواجه شدن با واقعیت می‌کنید. در این لحظه احساس غم و سوگواری بیشتر می‌شود . شاید وقتی به خود نگاهی کنید ببینید که فردی گوشه گیر و حضوری کمرنگ در اجتماع دارید و این طبیعت سوگواری است.

۵)پذیرش

در این مرحله شما واقعیت را می‌پذیرید. اما به این معنا نیست که دیگر ناراحت نیستید بلکه شما دیگر در برابر واقعیت مقاومت نمی‌کنید و نمی‌خواهید چیزی را تغییر دهید. همانطور که در این واقعیت جدید که شامل از دست دادن و غم و اندوه است حرکت می کنید، ممکن است در نهایت احساس معناداری در مورد از دست دادن خود ایجاد کنید، یا تشخیص دهید که این تجربه اندوه شما را به روش های عمیقی تغییر داده است. غم و اندوه می تواند یک هدیه باشد، و می تواند چشمان ما را به جنبه های مهم زندگی باز کند و از طریق این درد و فقدان شدید، ما را به ارزش های اصلی خود بازگرداند.

راه های غلبه بر سوگ

۱) احساسات خود را بپذیرید

غم و اندوه گاهی می‌تواند انقدر دردناک باشد که افراد به صورت ارادی شروع به سرکوب کردن احساسات کنند. سرکوب کردن احساسات نه تنها کمک کننده نیست بلکه باعث تشدید احساسات منفی می‌شود. پس بهتر است به خودتان حق بدید و زمانی را برای سوگواری کردن خودتان تعیین کنید. طبیعی است که در این دوران احساس غمگینی، خشم و حتی احساس گناه را تجربه کنید. برای بهبودی شرایط‌تان بهتر است با دیگران درباره احساساتی که در حال تجربه کردن هستید و درباره عزیز از دست رفته صحبت کنید.

۲) مراقب خودتان باشید

دوران سوگ ممکن است آنقدر شما را درگیر کند که حواستان به نیازهای خود نباشد. برای اینکه سلامتی خود را چه از نظر جسمی چه روانی حفظ کنید ، لازم است که برنامه ای برای محافظت از خود داشته باشید. این برنامه چه می‌تواند باشد؟ این برنامه منحصر به فرد است و خودتان باید تعیین کنید . مثل خواب کافی، تغذیه سالم، ارتباط با دوستان و هر فعالیتی که می‌تواند به شما احساس آرامش دهد.

سوگواری

۳)سوگ غیرقابل پیش بینی است

بهتر است بپذیرید که سوگ عزیزان قابل پیش بینی و تحت اراده ما نیست. در دوران سوگ گاهی ممکن است به خاطر غم و اندوه کنترل خود را از دست بدید. ممکن است بدون پیش بینی ناگهان گریه کنید و این طبیعی است. دوران سوگ زمان مشخصی ندارد و منحصر به فرد است. هیچ کس نباید از شما انتظار داشته باشد که شما زود از غم بیرون بیاید. پس با پذیرش این مسئله، با خودتان مهربان‌تر باشید.

۴)صبور باشید

ممکن است از شدت ناراحتی با خود فکر کنید آیا می‌شود دوباره به حالت عادی برگردم؟

در اینجا لازم است که این لحظه را زندگی کنید و صبوری کنید تا روزهای بهتر هم فرا برسد. سعی کنید با خودتان مهربان باشید و خودتان را به خاطر احساسات منفی سرزنش نکنید. فرض کنید اگر دوست شما ناراحت باشد با او چگونه رفتار می‌‌کنید؟ همان طور با خودتان مهربان و همدلانه رفتار کنید تا این دوران بگذرد.

۵) با دیگر افراد سوگوار تماس بگیرید.

یکی از بهترین کارهایی که می‌توان در زمان سوگواری انجام داد ارتباط داشتن با دیگر افراد سوگوار است. کمک کردن به دیگران یک تلاش سودمند است که می‌تواند هم برای شما هم برای طرف مقابل‌تان تسکین دهنده باشد.

صحبت با افراد سوگوار حس عادی بودن را به وجود می‌آورد، چیزی که در دوران سوگ سخت به دست می‌آید.

این تجربه ممکن است شما را شگفت زده کند که چقدر تجربه غم و اندوه شما شبیه دیگران است، و صحبت کردن در مورد آن آشکارا می تواند سطحی از شفا را ارائه دهد که بی نظیر است. ارتباط با دیگران و به اشتراک گذاشتن احساسات، مشابه یک تجربه درمانی است که می تواند به روند سوگواری کمک کند و بهبودی را تسهیل کند.

۶) مشاوره بگیرید

تجربه سوگواری به اندازه کافی سخت و دردناک هست. حضور یک مشاور در کنار شما می‌تواند گذراندن دوران سوگ را به تا حدی تسهیل کند. تیم راهیار می‌تواند به شما کمک کنه تا این دوران را بهتر بگذرونید. برای دریافت مشاوره روی لینک کلیک کنید.

سخن پایانی

سوگواری مرحله سختی از زندگی است که برای هر یک از ما اتفاق می افتد. مهم این است که در این دوران با خود مهربان باشیم و خود را سرزنش نکنیم و با آگاهی نسبت به مراحل سوگواری و راه های غلبه بر سوگ می توانیم کمی بهتر این دوران را بگذرانیم و زودتر به پذیرش برسیم.. ممکن است این زمان دشواری باشد، اما با قبول واقعیت و ارتباط با دیگران، می‌توان بهبودی را تسهیل کرد. به یاد داشته باشید که همه ما در این تجربه مشترکیم و با اشتراک گذاری احساسات مشابه می‌توانیم یکدیگر را حمایت کنیم و به شفا نزدیک‌تر شویم.

 

منابع : منبع۱منبع۲

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

آیا رنگ ها روی احساسات ما تاثیر میگذارند؟(روانشناسی رنگ‌ها)
تا به حال به احساسی که هر رنگ به ما می‌دهد توجه کردید؟ به لوگو های شرکت های مختلف دقت کردید؟ به طور مثال اگر دقت کنید اکثر رستوران های فست فود از رنگ قرمز...
آیا مهاجرت مناسب من هست؟
از آنجایی که امروزه آمار مهاجرت افزایش یافته. بسیاری از ما حداقل یکبار را به مهاجرت فکر کردیم . وقتی اسم مهاجرت را می‌شنوید چه ذهنیت هایی برای شما تداعی می‌شود؟ معمولا ما نسبت به...
چطوری بر دلتنگی بعد از مهاجرت(homesickness) غلبه کنیم؟
مهاجرت فرایند سخت و پیچیده ای‌است که شما را مجبور می‌کند تا از بسیاری از خواسته ها و تعلقات‌تان بگذرید و تنها با یک چمدان از وسایل محدود و ضروری سفر خود را آغاز کنید....
شوک فرهنگی مهاجرت چیست و چگونه با‌ آن مقابله کنیم؟
مهاجرت یکی از پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی مهم در دنیای امروز است که تأثیرات گسترده‌ای بر فرهنگ و روابط انسانی دارد. از جمله این تأثیرات، شوک فرهنگی می‌باشد که به وضعیتی اشاره دارد که فرد...
با افسردگی بعد از مهاجرت چه کنیم؟
ما در طول زندگی با اتفاقات ناگواری مثل از دست دادن عزیزان، از دست دادن شغل ، جدایی از همسر(به واسطه مرگ یا طلاق)،مهاجرت و... معمولا روبرو هستیم. در بین این اتفاقات مهاجرت یکی از...