ثبت نام دوره هدفگذاری

موانع خروج از ناحیه امن:دشمن پنهان در مسیر موفقیت

موانع خروج از ناحیه امن

آیا تا به حال حسرت زندگی‌ای پربارتر و پویاتر را داشته‌اید و از روزمرگی و تکرار مکررات خسته شده‌اید؟

آیا در آرزوی تجربه‌های جدید و هیجان‌انگیز هستید، اما گویی نیرویی نامرئی شما را از گام نهادن در مسیری نو باز می‌دارد؟ اگر پاسختان به این پرسش‌ها مثبت است، احتمالاً شما هم در ناحیه امن خود گرفتار شده‌اید.

ناحیه امن، حوزه‌ای از آسایش و عادت است که در آن، ریسک و چالش جایی ندارد. در این منطقه، ما به انجام کارهایی می‌پردازیم که به آن‌ها عادت داریم و از آن‌ها شناخت کافی داریم.

اما این سکون و آرامش، بهایی سنگین دارد:

  • محدودیت رشد و پیشرفت:در ناحیه امن، هیچ فرصتی برای یادگیری و ارتقای مهارت‌ها وجود ندارد.
  • از دست رفتن فرصت‌ها:ایده‌ها و آرزوهای بسیاری در ناحیه امن به خاکستر تبدیل می‌شوند.
  • احساس پوچی و بی‌معنی بودن زندگی:در ناحیه امن، شور و اشتیاق زندگی کمرنگ می‌شود.

خبر خوب!! این است که شما اسیر ناحیه امن خود نیستید.

با عبور از مرزهای ناحیه امن و ورود به دنیای ناشناخته‌ها، می‌توانید به رشد و پیشرفت دست یابید، فرصت‌های جدید را تجربه کنید و معنای واقعی زندگی را کشف کنید.

اما چرا باید از ناحیه امن خود خارج بشویم و چه موانعی بر سر راه خروج از ناحیه امن قرار دارند؟

با مطالعه این مقاله، خواهید آموخت که چگونه با چالش‌های خروج ازناحیه امن روبرو شده و به سوی زندگی‌ای ایده‌آل گام بردارید. با ما همراه باشید تا دریچه‌ای نو به سوی زندگی‌ای پربارتر و پویاتر بگشاییم.

مزایای خروج از ناحیه امن

۱) رشد و توسعه فردی

خروج از ناحیه امن فرصتی  برای رشد و توسعه فردی شما ایجاد می‌کند. با درگیر شدن با تجربیات و چالش‌های جدید و ناآشنا می‌توانید مهارت های جدید یادبگیرید. دانش‌تان را افزایش دهید و گامی به سمت رشد و تحول زندگی‌تان و شکوفایی پتانسیل های‌خود بردارید.

۲) افزایش خلاقیت و بهره‌وری

خروج از ناحیه امن باعث شکوفایی خلاقیت و افزایش بهره وری شما می‌شود. زمانی که شما با چالش های جدیدی روبرو می‌شوید، مغزتان مجبور می‌شود تا متفاوت عمل و فکر کند و ابتکار به خرج دهد. این کار باعث افزایش بهره‌وری شما می‌شود.

خلاقیت

۳)افزایش اعتماد به نفس

زمانی که از ناحیه امن خود خارج می‌شوید، چون بر چالش های جدید غلبه می‌کنید و دستاوردهایی را کسب می‌کنید، احساس موفقیت و خودباوری شما افزایش پیدا می‌کند . در نتیجه اعتماد به نفس و خودکارامدی شما هم بیشتر می‌شود.

۴)شانس و فرصت های‌بیشتر

خروج از ناحیه امن، درهایی از جنس فرصت‌ها و شانس ارتباطات جدید را برای شما فراهم می‌کند. روبرو شدن با افراد ناآشنا و موقعیت های جدید به شما این امکان را می‌دهد که دوستان جدیدی پیدا کنید و حتی فرصت ها و پیشنهادات شغلی جدیدی که فکرش را نمی‌کردید، پیش روی شما باشد. اگر دوست دارید خوش شانس شوید به دوره رایگان خوش شانس شو سر بزنید..

۵)افزایش انعطاف پذیری

زمانی که به طور منظم خودتان را در معرض چالش های جدید قرار بدید، میزان سازگاری و انعطاف پذیری شما در برابر تغییر بیشتر می‌شود. این مهارت باعث عملکرد شما در موقعیت های غیر منتظره زندگی می‌شود. با خارج شدن از ناحیه امن می‌توانید مهارت هایی که برای شکوفایی در زندگی نیاز دارید را کسب کنید.

در ادامه با موانع احتمالی در مسیر خروج از ناحیه امن آشنا می‌شویم.

موانع خروج از ناحیه امن

۱)ترس از ناشناخته:

گام نهادن به دنیای ناشناخته، هراس‌آور است. عدم اطمینان از آینده و ریسک شکست، بزرگترین مانع برای خروج از ناحیه امن محسوب می‌شود. این کار مغز ماست که می‌خواهد به نوعی از ما محافظت کند. اما نکته قابل توجه این است که تا زمانی که در ناحیه امن مان باشیم رشد نمی‌کنیم. پس برای رشد کردن باید این مسئله را بپذیریم که شکست جز جدا نشدنی در رسیدن به اهداف است.

۲) ترس از تنهایی:

گاه افراد از ترک عادت‌های روزمره و روابطِ همیشگی خود، به دلیل ترس از تنهایی، خودداری می‌کنند. زیرا زمانی که شما تغییر می‌کنید ممکن است بعضی از ارتباطات خود را از دست دهید و ارتباطات جدیدی را با افراد دیگری شروع کنید. گاهی اوقات نگرانی از قضاوت و نظر دیگران، فرد را از دنبال کردن رویاها و جستجوی مسیر خود باز می‌دارد.   اما باید توجه داشته باشید که مزایای خروج از ناحیه امن برای شما بیشتر است یا معایب آن؟

ترس از تنهایی

۳) عدم اعتماد به نفس و کمال گرایی

باور نداشتن به توانایی‌های خود، ترس از اشتباه و میل به بی‌نقص بودن، مانع از شروع و تجربه‌های جدید می‌شود. اما این را باید در نظر بگیریم که ما انسان هستیم و هیچ وقت نمی‌توانیم بی نقص باشیم. به جای جنگیدن با این مسئله، بهتر است بپذیریم و در نظر بگیریم حالا با این شرایط چه کاری می‌توانیم برای بهبود کیفیت زندگی مان انجام دهیم.

۴) محیط نامناسب:

گاه محیط اطراف و افراد حاضر در آن، مانع از رشد و پیشرفت فرد می‌شوند. به طور مثال افرادی که با نظرات مخالف و مایوس کننده‌شان سعی بر منصرف کردن ما از تصمیم مان دارند. این حالت طبیعی است چون آنها هم به شخصیت فعلی ما عادت کردند و تغییر کردن ما را دوست ندارند.

نکته: رفتار و شخصیت ما میانگین ۵ نفر مهم زندگی‌مان که با آنها در ارتباط هستیم، است.

۵) عدم وجود برنامه:

نداشتن هدف مشخص و برنامه‌ریزی برای خروج از منطقه امن، باعث سرگردانی و عدم پیشرفت می‌شود. می‌توانید از مشاوران و کوچ های حرفه ای برای برنامه ریزی بهتر کمک بگیرید.

 

راه های غلبه بر موانع خروج از ناحیه امن

۱)تعیین اهداف کوچک و قابل‌دسترس:

هدف گزاری باعث افزایش انگیزه شما و روشن شدن حدودی مسیر شما می شود. اما، به جای اینکه به یک هدف بزرگ و دشوار فکر کنید، اهداف کوچک و قابل‌دسترسی(البته تا حدودی برای شما چالش داشته باشند) برای خود تعیین کنید.

۲) محیط خود را اصلاح کنید:

با افراد تشویق کننده و حمایتگر معاشرت کنید و سعی کنید از افراد با تجربه در راستای رسیدن به اهداف خود کمک بگیرید.

حمایت

۳)یادگیری مستمر، شاه کلید خروج از ناحیه امن

به طور فعال به دنبال فرصت های جدید برای یادگیری مهارت‌های جدید و رشد و ارتقای ابعاد مختلف زندگی‌تان باشید. در دوره ها و کارگاه های مرتبط با اهدافتان شرکت کنید. یادگیری مداوم شما را درگیر نگه می دارد و تضمین می کند که در یک محیط کاری که به سرعت در حال تحول است، بمانید.

۴) بازخورد بگیرید و از اشتباهاتتان درس بگیرید.

یکی از ابزار های ارزشمند در جهت رشد و پیشرفت، بازخورد گرفتن است. از دیگران بازخورد بگیرید تا با بینش های جدید آشنا شده و عملکردتان را بهبود ببخشید. انتقاد سازنده را بپذیرید و به اشتباهاتتان به منزله فرصتی برای یادگیری نگاه کنید نه یک شکست.

سخن پایانی:

خروج از منطقه امن، دشوار است، اما غیرممکن نیست. با اراده و تلاش می‌توانید بر موانع غلبه کنید و به اهداف خود برسید. به یاد داشته باشید که رشد و پیشرفت در ناحیه امن متوقف می‌شود. شجاعت به خرج دهید، قدم از منطقه امن خود بیرون بگذارید و زندگی خود را دگرگون کنید.

 

 

منبع: منبع۱

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

آیا رنگ ها روی احساسات ما تاثیر میگذارند؟(روانشناسی رنگ‌ها)
تا به حال به احساسی که هر رنگ به ما می‌دهد توجه کردید؟ به لوگو های شرکت های مختلف دقت کردید؟ به طور مثال اگر دقت کنید اکثر رستوران های فست فود از رنگ قرمز...
آیا مهاجرت مناسب من هست؟
از آنجایی که امروزه آمار مهاجرت افزایش یافته. بسیاری از ما حداقل یکبار را به مهاجرت فکر کردیم . وقتی اسم مهاجرت را می‌شنوید چه ذهنیت هایی برای شما تداعی می‌شود؟ معمولا ما نسبت به...
چطوری بر دلتنگی بعد از مهاجرت(homesickness) غلبه کنیم؟
مهاجرت فرایند سخت و پیچیده ای‌است که شما را مجبور می‌کند تا از بسیاری از خواسته ها و تعلقات‌تان بگذرید و تنها با یک چمدان از وسایل محدود و ضروری سفر خود را آغاز کنید....
شوک فرهنگی مهاجرت چیست و چگونه با‌ آن مقابله کنیم؟
مهاجرت یکی از پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی مهم در دنیای امروز است که تأثیرات گسترده‌ای بر فرهنگ و روابط انسانی دارد. از جمله این تأثیرات، شوک فرهنگی می‌باشد که به وضعیتی اشاره دارد که فرد...
با افسردگی بعد از مهاجرت چه کنیم؟
ما در طول زندگی با اتفاقات ناگواری مثل از دست دادن عزیزان، از دست دادن شغل ، جدایی از همسر(به واسطه مرگ یا طلاق)،مهاجرت و... معمولا روبرو هستیم. در بین این اتفاقات مهاجرت یکی از...