ثبت نام دوره هدفگذاری

ذهن آگاهی “Mindfulness”

مایندفولنس

زمانی که فرد از محیط اطراف، اعمال و احساسات خود آگاه است، هوشیار است. هوشیار بودن صرفاً آگاه بودن نیست. در عوض، توجه بسیار دقیقی به محیط اطراف خود است. شما می‌توانید خود را آموزش دهید که بیشتر حواس تان باشد. ذهن آگاهی می‌تواند تاثیر مثبتی بر زندگی شخصی و حرفه ای شما داشته باشد. گام‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید برای آگاهی بیشتر انجام دهید.

۱) مزایای آن را بشناسید 

تمرین تمرکز حواس می‌تواند تاثیرات مثبتی بر ذهن و بدن شما داشته باشد. افرادی که هوشیارتر هستند، فشار خون کمتری دارند و اضطرابشان کاهش می‌یابد. همچنین ذهن آگاهی می‌تواند به افزایش حافظه و کاهش علائم افسردگی کمک کند.

۲) ذهن خود را تربیت کنید

ذهن آگاهی در واقع عادت توجه آگاهانه به آنچه که در اطراف شما می‌گذرد است. هوشیار بودن نیاز به تمرین دارد. راه های زیادی وجود دارد که می‌توانید ذهن خود را آموزش دهید تا هرروز ذهن آگاهی خود را افزایش دهید. 
  • به تمام کارهایی که روزانه انجام می‌دهید فکر کنید: می‌خورید، نفس می‌کشید، حرکت می‌کنید، صحبت می‌کنید. این‌ها فقط چند نمونه هستند. تصور کنید اگر شروع به آگاهی بیشتر از هر قسمت از روز خود کنید. این اولین قدم شما به سوی هوشیاری و ذهن آگاهی بیشتر است.

۳) در حین فعالیت های معمول روزانه توجه کنید

به عنوان مثال، هنگام درست کردن صبحانه به هر مرحله توجه کنید. سپس، در حین نوشیدن چای به واکنش های حواس خود توجه کنید. سعی کنید هر روز به بخش جدیدی از برنامه روزانه خود توجه داشته باشید.در مثالی دیگر سعی کنید در طول دوش گرفتن متمرکز باشید. در واقع به حواس خود فکر کنید. آیا آب گرم حس خوبی دارد؟ آیا بوی شامپوی خود را دوست دارید؟

۴) مدیتیشن را امتحان کنید 

مدیتیشن می‌تواند برای مغز شما بسیار مفید باشد. تمرین مدیتیشن می‌تواند به شما کمک کند که بدون زحمت زیاد ذهن آگاه باشید، زیرا به تنظیمات پیش فرض مغز شما تبدیل خواهد شد. در مورد مدیتیشن بیاموزید و روش آموزشی مناسب خود را بیابید.مدیتیشن زمانی موثرتر است که به طور رسمی ذهن خود را آموزش دهید که چگونه آن را تمرین کند. سعی کنید یک کتاب صوتی پیدا کنید که شما را از طریق یک سری مراقبه ذهنی راهنمایی کند.

۵) با حوصله غذا بخورید

خوردن آگاهانه حتی با کمک به کاهش سرعت و لذت بردن از غذایتان به کاهش وزن کمک می‌کند. می‌توانید با یک تکه میوه، مانند سیب، غذا خوردن آگاهانه را تمرین کنید.

  • سیب را در دست بگیرید و به آن نگاه کنید، شکل، بافت یا هر نوشته ای که ممکن است روی آن باشد را مشاهده کنید.
  • سیب را در دستان خود یا شاید روی لب های خود احساس کنید.
  • آن را به صورت خود نزدیک کرده و بو کنید. توجه داشته باشید که آیا بدن شما پاسخ می‌دهد، مانند ترشح بزاق یا افزایش میل به چشیدن آن.
  • در نهایت، کمی از سیب را گاز بگیرید، متوجه مزه آن، احساسش و لذت جویدن آن شوید.

۶) پیاده روی آگاهانه را تمرین کنید

در حین پیاده روی نیز می‌توانید ذهن آگاهی را تمرین کنید. سعی کنید در حین راه رفتن به احساسی که راه رفتن دارد، احساس حرکت، خم شدن و کشش عضلات خود توجه کنید. سرعت خود را آهسته کنید تا بتوانید روی حرکات و حس لمس و ترک زمین با پاهایتان تمرکز کنید.انجام اینکار با پای برهنه می‌تواند این تجربه را افزایش دهد و به شما این امکان را می‌دهد که احساسات بیشتری مانند بافت و دمای زمین را احساس کنید.

۷) روی احساساتتان تمرکز کنید

اگر درد دارید یا می‌خواهید با بدن خود هماهنگ شوید، می‌توانید مراقبه ذهن آگاهی را انجام دهید. این مهارت می‌تواند به کاهش درد و تنش در بدن شما کمک کند. بخشی از بدن خود را برای تمرکز، چه در داخل یا چه از خارج، انتخاب کنید. آیا احساسات شما در آن قسمت خوشایند، ناخوشایند یا خنثی هستند؟ می‌توانید توجه داشته باشید “اکنون یک احساس خوشایند وجود دارد” یا “دردی در اینجا وجود دارد”. به نحوه تعامل ذهن و بدن با این احساسات توجه کنید.

  • یک روش دیگر نوعی اسکن بدن است. یعنی اسکن کردن بدن به بالا و پایین برای بررسی احساسات و سپس اجازه دادن به آن‌ها برای عبور به قسمت دیگری از بدن یا تماشای جریان انرژی.
  • به جای تنظیم کردن بسیاری از چیزهایی که شما را احاطه کرده است، با هر حس هماهنگ شوید. چشمان خود را باز کنید و به محیط اطراف خود نگاه کنید و به هر حرکت، رنگ یا اشیایی که برای شما برجسته است توجه کنید. به هر گونه بو در هوا توجه کنید. به هر صدا، شاید صدای زمزمه برق، ماشین های بیرون پنجره یا آواز پرندگان توجه کنید.

۸) کار های روزانه را به تمرین ذهن آگاهی و مدیتیشن تبدیل کنید

هر چیزی می‌تواند یک تمرین ذهن آگاهی یا مدیتیشن باشد به شرطی که آن را آگاهانه انجام دهید. می‌توانید با مزه کردن خمیردندان، احساس موهای مسواک، و حرکت دست خود دقت مسواک بزنید. با دقت دوش بگیرید و یا به تمام روش هایی که در این مدت از بدن خود مراقبت می‌‌کنید توجه کنید. حتی رانندگی به سمت محل کار می‌تواند یک تمرین باشد: به احساس خود در ماشین، نحوه انطباق بدن شما با صندلی توجه کنید، افکار و احساساتی را که هنگام مواجهه با ترافیک تجربه می‌کنید، و نتایج دلخواه یا نامطلوب را مشاهده کنید.

  • هر زمان که تمرین تمرکز حواس را انجام می‌دهید، به یاد داشته باشید که مهمترین بخش آن حضور است. به خود برگردید و افکار و احساسات خود را بدون دنبال کردن یا قضاوت کردن آن‌ها مشاهده کنید.

۹) با دقت گوش کنید

واقعاً شنیدن حرف های دیگران یکی از بهترین راه ها برای حواس پرتی است. اغلب وقتی با شخص دیگری صحبت می‌کنید، صدای درونی شما در حین صحبت کردن فعال است. گاهی اوقات شما در حال قضاوت در مورد کلمات آن‌ها هستید، یا شاید  به چیز دیگری فکر می‌کنید. ذهن آگاهی یعنی توجه واقعی در زمانی که شخص دیگری در حال صحبت کردن است.

  • در صورت امکان گفتگوهای رو در رو داشته باشید و ارتباط چشمی برقرار کنید. این به شما کمک می‌کند با فردی که به او گوش می‌دهید پیوند برقرار کنید و آنچه را که می‌گوید جذب کنید.

۱۰) از زبان مناسب استفاده کنید

هم به کلمات و هم به زبان بدنتان توجه کنید. شما می‌خواهید بگویید که حضور دارید و با همکاران، دوستان و خانواده خود در ارتباط هستید. این یک ارتباط موثرتر می‌سازد و ذهن آگاهی شما را افزایش می‌دهد.

  • به کلماتی که در مکالمات محل کار استفاده می‌کنید دقت کنید. هنگامی که از کلماتی منفی استفاده می‌کنید، به خود و همکارتان می‌گویید که موقعیتی منفی را تجربه می‌کنید. پس مراقب باشید و از زبان مثبت استفاده کنید.
  • تنفس بخش مهمی از زبان بدن شماست. اگر تنفس شما نامنظم باشد، به دیگران نشان می‌دهد که تحت استرس هستید که این تصویر مثبتی برای ارائه نیست.

۱۱) زود بخوابید و زود بیدار شوید 

 تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی به خود اجازه می‌دهید به طور منظم استراحت کنید، در واقع فرد سازنده‌تری هستید. مهم است که به مغز خود اجازه استراحت دهید. بخشی از ذهن آگاهی و هوشیار بودن این است که بفهمید چه زمانی باید اجازه دهید ذهنتان منحرف شود. ایده آل است که هرشب راس ساعت مشخصی برای یک خواب با کیفیت به رختخواب بروید و  استراحت کنید. همچنین صبح ها  روز خود را با سحر خیزی شروع کنید. همچنین در طول روز مابین کار دقایقی را برای استراحت بگذارید و در طول تایم استراحت اجازه دهید ذهنتان منحرف شود و در رویاهای خود غرق شوید.

 

دوستان عزیزم همانطور که متوجه شدید mindful زندگی کردن یعنی؛ در لحظه زندگی کردن، امید داریم با این تکنیک ها از تجربه زندگی در لحظه و مزایای آن بهرمند شوید همچنین خوشحال می‌شویم تجربیات خود از این تمرینات را با ما به اشتراک بگذارید.
 منابع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

آیا رنگ ها روی احساسات ما تاثیر میگذارند؟(روانشناسی رنگ‌ها)
تا به حال به احساسی که هر رنگ به ما می‌دهد توجه کردید؟ به لوگو های شرکت های مختلف دقت کردید؟ به طور مثال اگر دقت کنید اکثر رستوران های فست فود از رنگ قرمز...
آیا مهاجرت مناسب من هست؟
از آنجایی که امروزه آمار مهاجرت افزایش یافته. بسیاری از ما حداقل یکبار را به مهاجرت فکر کردیم . وقتی اسم مهاجرت را می‌شنوید چه ذهنیت هایی برای شما تداعی می‌شود؟ معمولا ما نسبت به...
چطوری بر دلتنگی بعد از مهاجرت(homesickness) غلبه کنیم؟
مهاجرت فرایند سخت و پیچیده ای‌است که شما را مجبور می‌کند تا از بسیاری از خواسته ها و تعلقات‌تان بگذرید و تنها با یک چمدان از وسایل محدود و ضروری سفر خود را آغاز کنید....
شوک فرهنگی مهاجرت چیست و چگونه با‌ آن مقابله کنیم؟
مهاجرت یکی از پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی مهم در دنیای امروز است که تأثیرات گسترده‌ای بر فرهنگ و روابط انسانی دارد. از جمله این تأثیرات، شوک فرهنگی می‌باشد که به وضعیتی اشاره دارد که فرد...
با افسردگی بعد از مهاجرت چه کنیم؟
ما در طول زندگی با اتفاقات ناگواری مثل از دست دادن عزیزان، از دست دادن شغل ، جدایی از همسر(به واسطه مرگ یا طلاق)،مهاجرت و... معمولا روبرو هستیم. در بین این اتفاقات مهاجرت یکی از...