ثبت نام دوره هدفگذاری

چگونه از روز های سخت عبور کنیم

زندگی ترکیبی از لحظات شاد و شرایط سخت است. در حالی که همه ما به دنبال لحظات شاد فراوان هستیم و به راحتی به روال عادی عادت می‌کنیم، این موقعیت‌های دشوار هستند که توانایی ها و تاب آوری ما را آزمایش می‌کنند. تغییرات زندگی در مراحل و سنین مختلف رخ خواهد داد که می‌تواند شما را متحیر کند ممکن است شما احساس غرق شدن کنید و مطمئن نباشید که چگونه باید به جلو حرکت کنید. 

 خواه مقابله با مشکلات مالی، مقابله با مرگ و بیماری یا تلاش برای بهبودی پس از طلاق و… باشد. همیشه آسان نیست که بفهمید قدم بعدی شما باید چه باشد. با این حال، کارهایی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا استرس خود را کاهش داده و در شرایط سخت تاب بیاورید. شما باید نیروی درون خود را ذخیره کنید تا به شما کمک کند با مدیریت مسئله، تمرین مراقبت از خود و تدوین یک برنامه، با موقعیت های دشوار مقابله کنید و از مشکلات و مسائل، قوی و عاقلانه عبور کنید.

  • تنظیم ذهنیت

۱)احساسات خود را درک کنید 

ممکن است بخواهید احساسات دردناکی را که موقعیت ها برای شما ایجاد می‌کند را نادیده بگیرید یا وانمود کنید که احساسات شما وجود ندارند. اما باید بدانید که با دور کردن احساسات خود، احساسات منفی بیشتری ایجاد می‌کنید .بهتر است احساسات خود را بشناسید، بپذیرید و با آن‌ها روبرو شوید. سعی نکنید احساس خود را منطقی کنید. تنها راه  احساس کردن و درک آن‌ها است.

  • برای مثال، اگر شغل خود را از دست بدهید، بپذیرید که احساس عصبانیت، ناراحتی، ترس و انتقام دارید.
  • هر روز ۱۵ دقیقه را به درک کردن احساسات خود اختصاص دهید. فقط بنشینید و آنچه را که احساس می‌کنید درک کنید.
  • می‌توانید افکار و احساسات خود را یادداشت کنید.
  • از گریه کردن نترسید. گریه به کاهش استرس، بهبود خلق و خوی شما و مقابله با شرایط دردناک کمک می‌کند.

۲)تفکر خود را اصلاح کنید 

سعی کنید موقعیت بحرانی را به عنوان فرصتی برای رشد و بهبود در نظر بگیرید.  سعی کنید به خود یادآوری کنید که در زمان‌های سخت چقدر قوی و انعطاف‌پذیر هستید. وقتی از این منظر به مسائل نگاه می‌کنید، بسیار قدرتمندتر می‌شوید.

  • اگر نتوانسته اید به دانشگاهی که می‌خواستید بروید، دنیای شما به پایان نرسیده است و فرصت شغلی خود را از دست نخواهید داد. به یاد داشته باشید که شما گزینه های دیگری هم دارید و چیزهای مثبتی از این موقعیت به دست می‌آورید.
  • سعی کنید نگرانی های خود را در چشم اندازتان نگه دارید. از خود بپرسید: “آیا این نگرانی واقعاً یعنی همه چیز بد است؟” اگر در مورد چیزی در آینده نگران هستید، از خود بپرسید: “چقدر احتمال دارد که این واقعا اتفاق بیفتد؟”
  • اگر متوجه شدید که دائماً نگران هستید، سعی کنید «زمان نگرانی» را انتخاب کنید. هر روز، از قبل یک فاصله زمانی ۱۵ دقیقه ای را انتخاب کنید، به عنوان زمانی که می‌توانید نگران مشکلات خود باشید. اگر افکار مربوط به هر مشکلی سعی می‌کنند خارج از «زمان نگرانی» تعیین شده نفوذ کنند، به خود یادآوری کنید که هنوز «زمان نگرانی» فرا نرسیده و در آن زمان به تمامشان فکر خواهید کرد.

۳)پذیرش را تمرین کنید 

بسیاری از مسائل در زندگی خارج از کنترل شما هستند، از ترافیک در بزرگراه تا عصبانی بودن رئیستان در محل کار. به جای زخمی شدن و عصبانی شدن در این موقعیت ها، نفس بکشید و پذیرفتن آنچه خارج از کنترل شماست را تمرین کنید. این در حالی است که نمی‌توانید موقعیت را کنترل کنید، اما می‌توانید واکنش خود را کنترل کنید.شما می‌توانید پذیرش و تاب آوری  را از طریق مدیتیشن و آرامش پیشرونده عضلانی تمرین کنید. فهرستی از همه چیزهایی که خارج از کنترل شما هستند بنویسید. سپس چشمان خود را ببندید و تنفس خود را آهسته کنید تا زمانی که در حالت آرامش قرار بگیرید. 

۴)شکرگذاری کنید

 حتی در وخیم‌ترین شرایط، داشتن یک نگرش سپاسگزار می‌تواند تاب آوری و تجربه شما را فراتر از درد فعلی‌تان گسترش دهد. حتی اگر احساس می‌کنید چیزهای زیادی را از دست داده‌اید، لحظه‌ای وقت بگذارید و آنچه را که دارید تصدیق کنید، مخصوصاً چیزهای غیرمادی مانند دوستی، توانایی بدنی یا هوای مطبوع.

هر روز زمانی را به فکر کردن در مورد چیزهایی که به خاطر آن‌ها سپاسگزار هستید اختصاص دهید: ممکن است برای همسرتان، فرزندانتان، خانه خوب، پیاده روی دلپذیر، یا دیدار با خانواده تان سپاسگزار باشید. چند لحظه وقت بگذارید و از این چیزها تشکر کنید.

سخت ترین نقاط زندگی خود را به خاطر بسپارید، سپس به یاد داشته باشید که شما اکنون  اینجا هستید و با موفقیت در آن موقعیت ها، دوران تاریک را گذرانده اید. شما قبلاً می‌توانستید آن را تحمل کنید و اکنون هم می‌توانید آن را تحمل کنید.

افراد تاب اور

۵)مقاوم باشید

 تاب آوری فرآیند سازگاری با تغییرات است، خواه این تغییرات موقتی، مادام العمر یا شرایط بحرانی باشند. مشکلات را بی پایان نبینید. آن‌ها به پایان خواهند رسید و شما از آن ها عبور خواهید کرد.برای مثال، ممکن است پایتان بشکند و نتوانید برای مدتی طولانی راه بروید. انعطاف‌پذیری به معنای یافتن راه‌هایی برای سازگاری با موقعیت جدید است.

۶)معنویت را امتحان کنید 

 بسیاری از مردم هنگام رویارویی با حوادث دشوار، معنویت را مفید می‌دانند. برخی از روش‌های مقابله معنوی مثبت عبارتند از: دعوت به حمایت از یک قدرت بالاتر، بخشش معنوی، چارچوب‌بندی مجدد موقعیت از یک چارچوب خیرخواهانه معنادار، و مراقبه در مورد چیزهای مثبت.
  • انجام اقدامات مثبت

۷) به حل مشکل فکر کنید 

در حالی که بسیاری از مشکلات نیاز به زمان و درمان دارند، برخی از مشکلات را می‌توان با کمی تلاش و تاملی سنجیده حل کرد. در مورد مشکلاتی که با آن روبرو هستید فکر کنید که ممکن است راه حلی داشته باشند. این می‌تواند شامل کار، امور مالی، خانواده، دوستی ها، روابط عاشقانه و استرس های تحصیلی باشد. برای هر موردی که فهرست کردید، هر تعداد راه حل که فکر می‌کنید بنویسید. مهم نیست که یک راه حل خاص واقع بینانه به نظر می‌رسد یا نه، فقط همه آن‌ها را یادداشت کنید.به عنوان مثال، اگر شما و شریک زندگیتان همیشه درست قبل از خواب در مورد مسائل مالی صحبت می‌کنید و در نهایت با عصبانیت به رختخواب می‌روید، بحث های خود را به صبح منتقل کنید تا زمان کافی برای گفتگو در مورد همه مسائل داشته باشید.

۸) به متخصص مراجعه کنید

از درخواست کمک یا مشاوره نترسید. در مورد مشکلات خود با خانواده، دوستان یا یک درمانگر صحبت کنید، تلاش برای زندگی بدون حمایت تاب آوری را کاهش داده و مبارزه را تشدید می‌کند و زندگی را بدتر می‌کند. اجازه ندهید غرور مانع کمک به شما شود. هیچ کس همه چیز را نمی‌داند.صحبت کردن در مورد مشکلات شما می‌تواند به درمانگر اجازه دهد دیدگاه منحصر به فردی را به شما ارائه دهد که ممکن است به آن توجه نکرده باشید.

۹) از خود مراقبت کنید

برای رفع نیازهای خود وقت بگذارید و خود مراقبتی را در اولویت قرار دهید. مطمئن باشید که سالم غذا می‌خورید، خواب کافی دارید، به طور منظم ورزش می‌کنید و در زندگی خود شادی ایجاد می‌کنید. کارهایی را که از انجام آن‌ها لذت می‌برید پیدا کنید و انجام دهید.

  • بدن خود را با یک ماساژ درمان کنید.
  • زمانی را برای یادداشت برداری و بیان افکار و احساسات خود پیدا کنید.
  • هر روز ۲۰ دقیقه برای مدیتیشن در نظر بگیرید.
  • اگر وقت یا انرژی لازم برای رفتن به باشگاه را ندارید پیاده روی کنید.
  • مثبت اندیشی نیز بسیار به شما کمک می‌کند. 
 تجربه و نظر شما ما را در خدمات رسانی بهتر یاری می‌کند. می‌توانید همینجا برای ما نظر، تجربه‌تان از انجام تکنیک ها و یا سوالتان را بنویسید. تیم متخصص راهیار در اسرع وقت به نظرات و سوالات شما پاسخ خواهد داد.

منابع 

منبع ۱ / منبع ۲

4 پاسخ

  1. بنظرم این صحبتها و راهکارهای زیبا از مصادیق روانشناسی زرد میباشد که صرفا انسان را عامل شقاوت یا سعادت خودش معرفی میکند و به نقش نهادها/ متغیرها و افراد پیرامونی هیچ توجهی ندارد …

    1. سپاس از ارسال نظرتون دوست عزیز. روانشناسی زرد یک معنای ویژه داره که اون رو از روانشناسی علمی متمایز می کنه و قطعا اینکه عامل حال خوب و بد یا خوشبختی و بدبختی رو نهادها معرفی کنیم یا نکنیم از فاکتورهاش نیست. اما می شه گفت فرق روانشناسی و جامعه شناسی می تونه این باشه. در روانشناسی ما صرفا روی فاکتورهای درونی و شخصی-شخصیتی کار می کنیم چون عوامل بیرونی متاسفانه قابل کنترل نیستند و غیر از اظهار تاسف و انتقاد نمی شه کاری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

تحلیل فیلم هندی دنگل Dangal (2016). قسمت دوم
بریم قسمت دوم تحلیل روانشناختی فیلم دنگل رو باهم بخونیم. قسمت اول تحلیل فیلم انگل می تونید از «اینجا» بخونید. دیکتاتوری همیشه محکوم به شکست است  معلم باشی یا مربی یا مدیر یا هر مرجع...
چطور فرد مناسبی برای ازدواج انتخاب کنم؟
انتخاب همسر یک تصمیم بزرگ است و نمی توان آن را ساده گرفت. هنگام انتخاب مردی برای ازدواج، سوالات زیادی از خود بپرسید و آنچه را که می خواهید ارزیابی کنید. نقش و مسئولیت های...
سولوگامی یا ازدواج با خود چیست؟
سولوگامی یعنی با خودتان ازدواج کنید. یعنی شما طی یک مراسم مثل مراسم عروسی، خانواده و دوستان خود را دعوت می‌کنید و در مقابل آینه می‌ایستید و خودتان با خودتان ازدواج می‌کنید. این عمل می‌تواند...
۵ اصل مهم که قبل از ورود به رابطه عاطفی باید بدانید
یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی ما ورود به رابطه عاطفی و در نهایت ازدواج است. برای اینکه آمادگی لازم را برای این تصمیم و مسئولیت‌هایی که بعد از آن باید به عهده بگیریم پیدا کنیم...
ذهن آگاهی به عنوان محرکی برای تجلی فرد
  مفهوم ذهن آگاهی در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه و تحسین قرار گرفته است. خیلی ها براین عقیده هستند انجام اعمال مناسک معنوی توسط ادیان مختلف و اداب معنوی بومیان کشورهای مختلف نیز...