ثبت نام دوره هدفگذاری

۵ اصل مهم که قبل از ورود به رابطه عاطفی باید بدانید

اصول قبل از رابطه عاطفی

یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی ما ورود به رابطه عاطفی و در نهایت ازدواج است. برای اینکه آمادگی لازم را برای این تصمیم و مسئولیت‌هایی که بعد از آن باید به عهده بگیریم پیدا کنیم لازم است تا قبل از ورود به رابطه عاطفی شرایط لازم را فراهم کنیم. چرا که اگر بدون آگاهی وارد شویم ممکن است به خودمان و شریک عاطفی‌مان آسیب بزنیم و با مشکلات پیش بینی نشده‌ای روبرو شویم. در این مقاله می‌خواهیم به ۵ اصل مهم که قبل از ورود به رابطه عاطفی را نیاز داریم، اشاره کنیم.

۱) خودت رو بشناس

قبل از اینکه کلی زمان بگذارید و پارتنر خود را بشناسید، لازم است خودتان را درست بشناسید. چرا که با شناخت از ویژگی‌های شخصیتی، نقاط ضعف و قوت و آسیب‌های روانی ( تقریبا اکثرمان دچارش هستیم) می‌توانید خواسته و نیازهای خود را بهتر بشناسید. خودشناسی به شما کمک می‌کند تا با الگوهای رفتاری خود در ارتباط با دیگران آشنا شوید و رابطه عاطفی خود را بهتر مدیریت کنید. نکته بسیار مهم این است که تا شما خودتان را نشناسید نمی‌توانید دیگران را بشناسید. پس برای تصمیم گیری بهتر لازم است تا خودتان را بشناسید. برای خودشناسی می‌توانید از کتاب‌های خودیاری و مراجعه به روانشناس و دوره های توسعه فردی کمک بگیرید.

۲) مجرد خوشحال باش

اگر می‌خواهید وارد رابطه عاطفی شوید تا از شر تنهایی خلاص شوید باید بگویم سخت در اشتباه هستید. کسی که در دوران مجردی خود با تنهایی خود خوشحال نباشد و خودش را دوست نداشته باشد دوران متاهلی خوبی نخواهد داشت. ازدواج چالش‌ها و مشکلات خودش را دارد و کسی که با این انتظار ازدواج می‌کند ممکن است دچار تنش و استرس، اختلاف‌های روانی و ارتباطی با همسر و در نهایت عدم رضایت زناشویی شود.

برای اینکه از دوران مجردی لذت ببرید بهتر است:

  • خودتان را بهتر بشناسید و برای رشد شخصی‌تان وقت بگذارید
  • در فعالیت‌های اجتماعی حضور فعال داشته باشید
  • سفر کنید و تجربه‌های جدید بدست بیاورید
  • برای آرزوها و خواسته‌هایتان هدف گذاری و برنامه ریزی کنید.
  • دوران مجردی

۳) بالغ شو

شاید تعجب کنید ولی ما چیزی به نام سن ازدواج نداریم. چرا که یک نفر ممکنه ۳۰ سالش باشه ولی به بلوغ روانی و عاطفی و فکری نرسیده باشد ولی یک نفر ۲۰ سالش باشه و به بلوغ رسیده باشه. پس اینکه چند سالتان هست دلیل کافی برای ازدواج نیست. چطوری بفهمیم به بلوغ رسیدیم؟ بیایید تا بگم.

بلوغ عاطفی:  اینکه شما احساسات خود را بشناسید و بتوانید آن را مدیریت کنید. بلوغ عاطفی به شما کمک می‌کند که احساسات دیگران را هم بهتر درک کنید. همچنین شما می‌توانید در موقعیت‌های دشوار، احساسات خود را کنترل کنید و تصمیمات عقلانی‌تری بگیرید.

بلوغ روانی: اینکه شما نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید و مسئولیت زندگی‌تان را بپذیرید. از نشانه های بلوغ روانی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • هرکس را همان‌گونه که هست بپذیریم و نخواهیم او را تغییر دهیم
  • قدرت پذیرش چیزهایی که غیرقابل تغییر هستند را داشته باشیم
  • در رابطه عاطفی به جای انتظارات، سخاوتمدانه برای داشتن یک رابطه خوب تلاش کنیم
  • قدرت رها کردن و بخشیدن را داشته باشید

بلوغ فکری: اینکه شما بتوانید با کنترل هیجانات و احساسات، تصمیمات منطقی بگیرید. این موضوع خود شامل موارد زیر می‌باشد:

  • روی افکار اشتباه گیر نکنید و تعصب نداشته باشید
  • قدردان دیگران بودن به‌ خاطر کارهایی که در حق شما کردند
  • در تصمیم‌گیری‌ها صبوری داشته باشید
  • درک و کمک به دیگران

۴) مستقل باش

درسته که یکی از مولفه های رسیدن به استقلال، استقلال مالی است اما این مسئله برای ورود به رابطه کافی نیست. مسئله مهم‌تر رسیدن به استقلال فکری و شخصیتی است. نشانه های استقلال شخصیتی چیست؟

۱-برای خود چارچوب و حد و مرز مشخص در زندگی داشته باشید.۲- برای اینکه بهتر بتوانید مرزهای خود را حفظ کنید، مهارت های ارتباط موثر داشته باشید.۳- بتوانید به تنهایی و درست تصمیم‌گیری کنید.۴-خود واقعی‌تان باشید و خودتان را در اولویت قرار دهید. ۵- خودتان را بپذیرید و دوست داشته باشید و متمرکز روی نقاط ضعف و قوت خود باشید. رسیدن به استقلال شخصیتی به شما کمک می‌کند تا نیازهای خود را بهتر بشناسید و تا حد ممکن در راستای ارضا آنها قدم بردارید. همچنین باعث می‌شود تا در رابطه عاطفی مسئولانه‌تر رفتار کنید و برای نیازهای شریک عاطفی‌تان احترام بیشتری قائل باشید.

مستقل باش

۵- آماده از خود گذشتگی باش

زندگی مشترک سختی‌ها و چالش‌ّهای خاص خود را دارد که در این موقعیت، زوجین باید باهم کنار بیایند تا بتوانند از بحران‌ها عبور کنند. اینجاست که داشتن همدلی و از خود گذشتگی نقش مهمی پیدا می‌کند. درک اینکه شما و همسرتان در یک تیم هستید و «من» ها تبدیل به ما شدند. اگر در موقع چالش‌ها سعی بر بردن پارتنرتان کنید در واقع باختید چون با این کار به رابطه خودتان ضربه زدید. پس چیزی به نام برد و باخت نداریم و غرور داشتنن معنایی ندارد.

یکی از مولفه های مهم پایداری رابطه همین از خودگذشتگی هاست اما باید حد و مرز مشخص برای آن تعیین کنید.

سخن آخر

رابطه عاطفی یک تصمیم شیرین و لذت بخش در عین حال چالشی و مهم است. از همین رو وقت گذاشتن برای کسب آمادگی‌های لازم قبل رابطه یک مسئله ضروری است. برای اینکه از تصمیم خود راضی باشید بهتر است اول از دوران مجردی لذت ببرید که بعدا حسرت نخورید، خودتان را درست بشناسید و برای خود حد و مرز داشته باشید، به نشانه های بلوغ در خودتان توجه کنید، در مسیر داشتن رابطه خوب و پارتنر ایده آل تلاش کنید و بدانید که در این مسیر تنها نیستید. شما می‌توانید در این مسیر از جلسات مشاوره و دوره‌های توسعه‌فردی کمک بگیرید.

برای رزرو جلسات مشاوره اینجا کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

تحلیل فیلم هندی دنگل Dangal (2016). قسمت دوم
بریم قسمت دوم تحلیل روانشناختی فیلم دنگل رو باهم بخونیم. قسمت اول تحلیل فیلم انگل می تونید از «اینجا» بخونید. دیکتاتوری همیشه محکوم به شکست است  معلم باشی یا مربی یا مدیر یا هر مرجع...
چطور فرد مناسبی برای ازدواج انتخاب کنم؟
انتخاب همسر یک تصمیم بزرگ است و نمی توان آن را ساده گرفت. هنگام انتخاب مردی برای ازدواج، سوالات زیادی از خود بپرسید و آنچه را که می خواهید ارزیابی کنید. نقش و مسئولیت های...
سولوگامی یا ازدواج با خود چیست؟
سولوگامی یعنی با خودتان ازدواج کنید. یعنی شما طی یک مراسم مثل مراسم عروسی، خانواده و دوستان خود را دعوت می‌کنید و در مقابل آینه می‌ایستید و خودتان با خودتان ازدواج می‌کنید. این عمل می‌تواند...
۵ اصل مهم که قبل از ورود به رابطه عاطفی باید بدانید
یکی از مهم‌ترین تصمیمات زندگی ما ورود به رابطه عاطفی و در نهایت ازدواج است. برای اینکه آمادگی لازم را برای این تصمیم و مسئولیت‌هایی که بعد از آن باید به عهده بگیریم پیدا کنیم...
ذهن آگاهی به عنوان محرکی برای تجلی فرد
  مفهوم ذهن آگاهی در سال‌های اخیر به شدت مورد توجه و تحسین قرار گرفته است. خیلی ها براین عقیده هستند انجام اعمال مناسک معنوی توسط ادیان مختلف و اداب معنوی بومیان کشورهای مختلف نیز...