می تایم یا زمان شخصی چیست؟

me time

می تایم، یک نیاز ضروری گم شده

می تایم یا زمان شخصی، زمانی است که شما بین کارهایتان به خودتان و پرداختن به علاقمندی های خودتان اختصاص می دهید. این کار یک نوع احترام گذاشتن به خود است برای رسیدگی به نیازهای جسمی و روحی تان. می توانید در آن زمان که کاملا به خود شما اختصاص دارد بخوابید، به کارهای شخصی تان برسید. تفریح کنید. سرگرم شوید. یا با افرادی که با آن ها لذت می برید سپری کنید.

این زمان شخصی به نام های me time یا alone time هم شناخته می شه. البته گاهی اوقات از می تایم برای زمان

شخصی تک نفره، و از تایم تنهایی یا alone time برای زمان سپری کردن با همسر استفاده می شود.

در هر صورت این زمان ها، زمان هایی است که غالبا در شلوغی زندگی و پس از ازدواج، بعد از به دنیا آمدن فرزندان و سرگرم شدن به امورات خانه داری و زندگی، غالبا، به ویژه اگر بانو باشید

فراموش می کنید و پس از سال ها ممکن است متوجه شوید که چقدر از خود دور شده اید. در این صورت خطر افسردگی بسیار زیاد است.

چرا داشتن زمان شخصی اینقدر مهم است؟

می تایم داشتن یه مسأله ی ضروری است. بخصوص در زندگی پر مشغله و پر دردسر کنونی که صبح تا شب در حال کار و رسیدگی به امور خانواده و دیگران هستید و تنها چیزی که در این میان قربانی می شود، خود شمایید.

چه باور کنید چه نه، بدن و ذهن بهم متصل اند. چه ذهن و چه بدن را اگر بخواهید به صورت بهینه کار کنند، باید همگام باشند. در غیر این صورت ممکن است شما تغییراتی منفی را در خود حس کنید. تغییراتی مثل استرس و تنش یا حتی فشارهای بدنی که بر بدنتان وارد می شود مثل معده درد یا مثلا کمردرد و دل درد. همین روال به صورت برعکس هم وجود دارد. مثلا اگر شما زخمی، دردی یا مشکلی در بدن خود حس کنید تمرکز، آرامش و خلقتان تغییر می کند. شگفت آوره که چقدر ذهن و روانتان بهم مرتبطند و با هم هماهنگ کار می کنند! نه؟ و داشتن می تایم به صورت منظم می تواند به شما کمک کند که پیغام بدن و ذهنتان را دریافت کنید تا متوجه شوید برای سالم ماندن به چه چیزی نیاز دارید.

می تایم با حضور در حال معنی می گیرد

اگرچه میزان اختصاص داده شده به «زمان شخصی» خیلی مهمه ولی کیفیتش از کمیت اون خیلی مهم تره. اینکه طی زمان اختصاص داده به خودتون حضور ذهن و آگاهی داشته باشید، کیفیت «می تایم» را تعیین می کند. این مسأله فرد به فرد متفاوت است. اما تنفس عمیق و تمرکز می تواند کلید اساسی این کار باشد.

وقتی شما نفس را به صورت عمیق به درون خود می دهید و بیرون می دهید کم کم باعث می شود استرس و اضطراب و تنش و فشارها کم شود و به زمان حال وارد شوید. اندک اندک به هر آنچه در حال رخ دادن است آگاه می شوید.

می تایم یک ضرورت فراموش شده است

از همین الان شروع کنین و چنین زمانی را در روز به خودتون اختصاص بدید و براش برنامه ریزی کنید.
برای «می تایم» یا «زمان شخصی» اهمیت و ارزش قائل بشید. اصلا نباید فکر کنین این کار خودخواهی یا هدر دادن وقت به حساب میاد! این یک فرصت است که باعث کم شدن استرس شما می شود باور کنید این زمان اختصاصی جوری می تواند به احیاء شما کمک کند که اصلا تصورش را هم نمی توانید بکنید.

موانع داشتن می تایم

شاید غالب شما قبول داشته باشید که لازم است زمانی را در زندگی به خود اختصاص دهید. حتی شاید وقتش را هم بتوانید برای خود ایجاد کنید. اما موانعی درونی یا بیرونی ممکن است مانع اجرای دقیق و اصولی این کار شود. در ادامه به چند مانع اشاره خواهیم کرد.

احساس گناه

احساس گناه داشتن مسأله ای است که باعث می شود شما وقتی برای خودتان اختصاص ندهید! اما باورکنید اگر وقتی کوچیک برای خود در هر جایی که مشغول فعالیت هستید اختصاص دهید چیز خاصی نیست که بابتش احساس گناه کنید! این کار باعث می شود حس شفافیت و شادابی بیشتری کنید، پیشرفت و آرامشتان بیشتر شود و باعث می شود خیلی دیرتر احساس فرسودگی یا افسردگی کنید بنابراین شما می تونید حتی در بلند مدت پدر، مادر یا همسر بهتری باشید.

نبود مدیریت زمان

برای این کار حتما زمان تعیین کنین و ساعت بذارید. اصلا مهم نیست چقدر مشغله دارید؛ بهرحال همیشه یه فرصت کوچک می توانید برای خود پیدا کنید که وقت فراغت یا استراحت داشته باشید(حتی یه چرت کوچولو) حتما این زمان را به صورت ثابت اختصاص دهید و در تقویم خود بنویسید. یادتان باشد هرگز این زمان را به هیچ کاری و فردی اختصاص ندهید.
علاوه بر «می تایم» های روزانه، یک زمان جداگانه، آخر هفته ها هم یه زمان اختصاصی برای بازی کردن، تفریح کردن، رفتن به ماساژ، ورزش های مورد علاقتون و … اختصاص دهید.

نبود قاطعیت و احترام به کلام

شما در مورد تعهدات خودتان قاطعیت ندارید و به کلام خود برای خود احترام نمی گذارید. همیشه اینگونه است که قولی که به دیگران می دهید مهمتر از قولی است که به خود می دهید. همین باعث می شود کم کم عزت نفس شما کم شود و صفا دیگران برای شما مهم باشند. پس لازم است در مورد تایم خود سرسخت باشید! شاید راحت باشد که از زمانتان صرف نظر کنین و آن را به فرد دیگری اختصاص دهید. اما باید بدانید شما هم مثل افراد دیگر مهمید پس اگر مجبور شدید تایمتان را به فرد دیگری اختصاص بدید در صدد باشید که سریعتر یک زمان دیگری را برای خود به صورت جایگزین اختصاص دهید.

نبود عزت نفس و دوست داشتن خود

گاهی اوقات شما اصلا در خودتان این لیاقت و ارزش را حس نمی کنید که لازم است وقتی را به خود اختصاص دهید. بخصوص اگر خانم باشید که انگار باید تمام وقت به همسر و فرزند و «دیگران» اختصاص بدهید. پس اول از خود بپرسید شما خودتان را دوست دارید؟ باور دارید که باید به خودتان احترام بگذارید و از خود مراقبت کنید؟ خود را لایق مهربانی و محبت می دانید؟ خود را ارزشمند می شناسید؟ فکر می کنید که مهمترین شخص زندگی خودتان هستید؟ اگر چنین حسی ندارید یعنی با «کودک درون» خود قهر کرده اید و خودشناسی و حرمت نفس در شما در پایین ترین حالت خود قرار دارد. توصیه می کنیم هرچه زودتر در دوره های «خودشناسی» و «شناخت و شفای کودک درون» شرکت کنید و کودک خود را از دست والد سرزنشگر نجات دهید.

منتظر چه هستید؟

هرچه سریعتر و همین الان زمان مخصوص خود را ایجاد کنید و از تایم شخصی خود لذت ببرید.

2 پاسخ

  1. سلام وقتتون بخیر
    مقاله تون رو خوندم خیلی مفید بود کاش اقداماتی که در می تایم انجام میشه رو لیست می کردین برای آگاهی بیشتر
    سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

راهبردهای موثر برای تعیین اهداف مهم در زندگی
هدف‌گذاری یکی از اصول مهم و کلیدی در موفقیت در زندگی است. تعیین اهداف مهم و معقولانه، ابزاری قدرتمند برای هدایت زندگی به سوی مسیری معنادار و موفقیت‌آمیز است. اما چطور می‌توانیم اهدافی را که...
موانع هدف‌گذاری
گام اول برای رسیدن به موفقیت، تعیین اهداف منطقی و معقول است. اما گاهی اوقات، در این مسیر، به اشتباهاتی برمی‌خوریم که مانع پیشرفت ما می‌شوند. در اینجا، به ادامه بررسی برخی از اشتباهات و...
۱۰اشتباه در هدف‌گذاری
برای همه ما پیش آمده که بارها برای هدفی، برنامه ریزی کردیم ولی به هدف خود نرسیدیم و بدون اینکه دنبال دلیل آن باشیم، دلسرد شده و از آن صرف نظر می‌کنیم. ولی چرا؟ کجا اشتباه کردیم؟...
نمونه ی رزولوشن در زندگی روزمره
رزولوشن، صرفاً یک وعده به خودتان برای انجام کاری است که در حالت ایده آل برای تحقق آن برنامه ریزی می‌کنیم. رزولوشن می تواند هدفی باشد که به صورت غیررسمی تعیین می‌کنید که به صورت...
توسعه فردی در سال جدید
معمولا حال و هوای عید و سال جدید انگیزه هدف گزاری و برنامه ریزی برای آرزوهایمان را ایجاد می‌کنند. یکی از مسیرهایی که باید مراقب آن باشیم بحث توسعه فردی است. احتمالا این روزها اصطلاح...