ثبت نام دوره هدفگذاری

آیا هدف داشتن می تواند شما را زنده نگه دارد؟

آیا هدف داشتن می تواند شما را زنده نگه دارد؟

آیا می خواهید بیشتر زندگی کنید؟

سعی کنید در زندگی  حس کنید که هدفمند هستید

در سال‌های اخیر، نتایج مطالعات نشان داده‌اند که هدف داشتن برای شما زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری را به ارمغان می‌آورد. حتی زمانی که تاثیر سبک زندگی اقوام گوناگون یا استاندارد‌های سلامتی را که بر طول عمر افراد تاثیر‌گذار است را هم در نظر بگیرید، باز هم هدف داشتن تاثیر محسوسی بر طول عمر افراد دارد. تنها مشکل همه این مطالعات این است محدودیت یکسانی داشتند: آنها بر بزرگسالان بالای ۶۰ سال تمرکز داشتند.

تاثیرات مثبت هدف در زندگی بزرگسالان جوان

مطالعه‌ای که اخیراً در مجله Psychological Science منتشر شده است به بررسی این موضوع پرداخته است که آیا داشتن هدف در زندگی بر سلامتی بزرگسالانی هم که جوان‌تر هستند نیز تاثیرات مثبتی دارد یا خیر. محققان پاتریک هیل و نیکلاس توریانو نمونه آماری از افراد میانسال را در ایالات متحده بررسی کردند. یک مطالعه ملی در مورد سلامت و رفاه که با بیش از ۷۰۰۰ شرکت‌کننده در سال ۱۹۹۴ شروع شد. با استفاده از متغیرهایی مثل هدف داشتن و متغیرهای شناخته شده دیگر که سلامت افراد با آنها سنجیده می‌شود، چگونگی احوالات روحی و جسمی این عده مورد بررسی قرار گرفت.

برای سنجش هدف زندگی، هیل و توریانو پاسخ‌های شرکت‌کنندگان در گزینه های مقیاس‌های روانشناختی که در حوزه بهزیستی انسان هستن نگاه کردند. جملاتی مثل: «بعضی از مردم بی‌هدف پرسه می‌زنند، اما من یکی از آنها نیستم» و شرکت کننده باید به درستی یا نادرستی آن امتیاز می‌داد.

محققان پاسخ‌های آنها را در رابطه با عوامل دیگر، مانند داشتن روابط مثبت با دیگران یا احساس عمومی آنها، بررسی کردند. سپس داده‌های مرگ و میر آنها را از شاخص ملی مرگ بررسی کردند.

در واقع، در طول ۱۴ سال مطالعه آنها، ۵۶۹ شرکت‌کننده، یعنی حدود ۹ درصد از نمونه، جان خود را از دست دادند – و در تجزیه و تحلیل داده‌ها، محققان دریافتند که داشتن حس هدف عامل مهمی در تعیین اینکه چه کسی و برای چه مدت زندگی می‌کند، است. محققان به این نتیجه رسیدند که اگر همه متغیرهای دیگر برابر باشند، هرچه فرد هدف‌های بیشتری داشته باشد می‌توان پیش‌بینی کرد که او طول عمر بیشتری هم در بزرگسالی داشته باشد.

هدف داشتن در همه سنین مهم و ضروری است

پیش از این، تردید وجود داشت که آیا هدف داشتن در زندگی، مزیت طول عمر را پس از بازنشستگی به ارمغان می‌آورد یا خیر، زیرا در این سنین اهداف قدیمی مانند تشکیل خانواده یا پیشرفت شغلی به حاشیه رفته است. اما هیل و توریانو دریافتند که مزایای هدف داشتن مشروط به وضعیت بازنشستگی نیست.

اما شاید مهم‌تر از همه، آنها دریافتند که حفظ یک هدف قوی برای بزرگسالان جوان می‌تواند به همان اندازه افراد مسن‌تر مهم باشد. آنها می‌نویسند: “این یافته‌ها اهمیت ایجاد یک جهت و هدف برای زندگی را در اسرع وقت نشان می‌دهد.” به همین ترتیب، نتیجه تحقیقات دانشمندان می‌گوید تعهد افراد به اهدافشان در دوران دانشگاه، بر رفاه آنها تا بزرگسالی تاثیرگذار است.

اگرچه نتایج مطالعه آنها واقعا امیدوارکننده است، ولی هیل و توریانو هشدار دادند که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. زیرا هنوز مشخص نشده که هدف داشتن از چه طریق و چگونه  بر طول عمر افراد تاثیرگذار است. علاوه بر این هنوز مشخص نکرده‌اند که  آیا تاثیرات هدفمندی در اوایل بزرگسالی با میان‌سالی متفاوت است یا خیر. 

به نظر آن‌ها مطالعه کنونی نقطه پایانی این تحقیقات نیست. این نتایج باید به عنوان یک هدف، مسیر حرکت را در اختیار محققان قرار دهد.

منبع 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

چطوری با دلتنگی بعد از مهاجرت(homesickness) غلبه کنیم؟
مهاجرت فرایند سخت و پیچیده ای‌است که شما را مجبور می‌کند تا از بسیاری از خواسته ها و تعلقات‌تان بگذرید و تنها با یک چمدان از وسایل محدود و ضروری سفر خود را آغاز کنید....
شوک فرهنگی مهاجرت چیست و چگونه با‌ آن مقابله کنیم؟
مهاجرت یکی از پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی مهم در دنیای امروز است که تأثیرات گسترده‌ای بر فرهنگ و روابط انسانی دارد. از جمله این تأثیرات، شوک فرهنگی می‌باشد که به وضعیتی اشاره دارد که فرد...
با افسردگی بعد از مهاجرت چه کنیم؟
ما در طول زندگی با اتفاقات ناگواری مثل از دست دادن عزیزان، از دست دادن شغل ، جدایی از همسر(به واسطه مرگ یا طلاق)،مهاجرت و... معمولا روبرو هستیم. در بین این اتفاقات مهاجرت یکی از...
چطور با تنهایی بعد از مهاجرت کنار بیایم؟
زمانی که شما در وطن خود هستید در زمان روبرو شدن با مشکلات می توانید از دیگران کمک بگیرید اما زمانی که مهاجرت می‌کنید به آسانی قبل، دسترسی به دوستان و نزدیکان ندارید. درسته که...
چطور سوگواری کنیم؟
تجربه از دست دادن عزیزان یکی از سخت ترین تجربه های زندگی می‌تواند باشد. گاهی اوقات طوری سخت می‌شود که به نظر غیر قابل تحمل می‌آید. در این دوران بهتر است به جای سرزنش کردن...