ثبت نام دوره هدفگذاری

فاصله سنی: ازدواجی نامتعارف و راهکارها

ازدواج نامتعارف

فاصله سنی زیاد در زوج از جمله گونه های ازدواج نامتعارف است که معمولا عرف جامعه آن را نمی پذیرد. همین مسأله باعث می شود که حتی اگر زوج تفاهم نسبی باهم داشته باشند، فشار جامعه و نگاه های مردم به تدریج موجب بروز اختلاف در زوج شود. اما به راستی اگر تعلق خاطری در دو نفر با فاصله سنی زیاد رخ دهد، بخاطر مخالفت های عمومی باید از آن صرف نظر کرد؟

ازدواج نامتعارف یعنی چه؟

هر گونه ازدواج که با عرف جامعه ی امروز (هنجار افراد / رسوم معمول) متفاوت است را می توان خلاف عرف تعبیر کرد. اما این به معنای بیمار یا نامشروع بودن این انتخاب نیست.

اولین چیزی که به ذهن می رسد عجیب و غیر قابل هضم بودن این انتخاب در نگاه اول است. شاید هم همین مسأله باعث افزایش خطر پایداری آن در گذر زمان شود. چرا که یکی از مهم ترین مسائل برای افراد، مقبولیت داشتن و دارا بودن وجهه ی مطلوب عمومی و تأیید گرفتن از مردم است.

شخصا با به طور کامل ممنوع کردن ازدواج های نامتعارف مخالفم. شخصیت انسان به قدری پیچیده است که نمی شود فرمول های کلی برای همه به صورت یکسان صادر کنیم و بگوییم در این صورت خوشبختی فرد یا زوج تضمین می شود. بلکه قطعا باید همه ی موارد را بررسی کنیم و امکان خطر، سودها و زیان ها را بازگو نماییم و بعد تصمیم گیری را به عهده ی طرفین بگذاریم.

چه زمانی ازدواج خطرناک است؟

در مشاوره ی ازدواج چند مسأله زنگ خطر است:

۱- عدم تجانس شخصیتی و کفویتی در ابعاد مختلف.

۲- عدم بلوغ طرفین برای زندگی مستقل

۳- نقص مسئولیت پذیری

در چنین شرایطی مشاور با استناد به مشکلات آینده، به ریسک بالای ازدواج اشاره می کند و سعی می کند زوج را از تعهد مادام العمر نسبت به هم منصرف کند.  اما در صورت مشاهده ی تمایل زیاد زوج به ازدواج باهم؛ به ایجاد یک رابطه ی نزدیک ازمایشی(با رعایت نکات شرعی) پیش از ازدواج رسمی پیشنهاد می دهد.

ازدواج نامتعارف آری یا خیر؟

از دیدگاه شخص من؛ در بعضی از شخصیت ها؛ و در دهه های خاص سنی و در برخی شرایط امکان اجازه از سوی مشاور برای ازدواج های نامتعارف، پس از بررسی های لازم خواهد بود و درست نیست که بدون بررسی دقیق، حکمی یکسان به همه بدهیم.

یکی از گزینه ها که ازدواج را نامتعارف جلوه می دهد؛ تفاوت سنی زیاد زوج است. در یک ازدواج متعارف، به گفته ی متخصصین ازدواج، سن زن نسبت به مرد بین سه تا شش سال متغیر است. بزرگتر بودن مرد از زن اگر از ده سال تجاوز نکند، عرف است و به دلایلی باعث قوام و ثبات زندگی هم می شود. اما زمانی که این فاصله به بالاتر از ده سال برسد یا تفاوت سنی معکوس شود (زن از مرد بزرگتر باشد)، این ازدواج بهنجار نیست و نامتعارف جلوه می کند. چنانچه زوجی مایل به چنین ازدواجی باشند؛ لازم است شرایط و نکاتی را رعایت و لحاظ کنند.

نکاتی که پیش از رسمی کردن این نوع رابطه باید دانست

 

تأکید بر مشاوره پیش از ازدواج

بررسی های لازم مشاوره ی پیش از ازدواج باید حتما صورت پذیرد. مشاوره ی پیش از ازدواج در این زوج نسبت به افراد بهنجار از اهمیت و دقت بیشتری برخوردار است بنابراین هم مشاوره و هم انجام آزمون های شخصیت توصیه می گردد تا با شناخت و آگاهی مناسب زندگی آغاز شود.

پذیرش قرار گرفتن تحت سلطه

مرد باید بداند که در سبک ازدواج با تفاوت سنی زیاد و معکوس، بسیار احتمال دارد تحت کنترل و هدایت خانم قرار گیرد. این نوع ارتباط حتما باید بررسی شود و چنانچه صحت داشت فرد با آگاهی این رابطه را قبول کند.

حمایت مالی توسط خانم

طبق بررسی های انجام شده عموما علت گرایش مردان به سمت خانم های بزرگتر از خود یا به دلیل استفاده از منابع مالی طرف مقابل است یا حمایت های مادرانه ی شریک زندگی؛ فرد تمایل دارد تا در یک بستر امن، تصمیم گیری های مهم زندگی خود را واگذار کند یا دست کم از حمایت ها و محبت های امن فرد مقابل بهره برد.

در عین حال عامل دیگری که می تواند ازدواج با تفاوت سنی را رقم زند این است که سن عقلی و بلوغ فرد از سن شناسنامه ای وی بیشتر باشد و او نتواند با افراد کوچکتر از خود یا دختران هم سن خود به درک مشترکی برسد ولی چنین پختگی مورد نیاز را در شریک بزرگتر از خود پیدا کند.

حرف و حدیث مردم

از آنجایی که ازدواج با فاصله ی سنی نابرابر و معکوس موجب انگشت نما شدن و حرف و حدیث عمومی می شود؛ به مرور فشارهای وارد شده در جمع های طرفین رابطه را به سوی فرسودگی و تنش پیش می برد؛ پس ضمن مدیریت روابط؛ شاید بهتر باشد زوج در سال های اولیه ی زندگی مدتی را دور از محیط های جمعی خانواده سپری کنند تا زندگی به تعادلی در خور برسد و سپس از ارتباط با محیط های امن و پذیرا برای ارتباط شروع کنند.

ناتوانی در بارداری

چنانچه سن همسر انتخاب شده از حد بارداری گذشته است؛ لازم است پیش از ازدواج برای هر دو نفر مقوله ی فرزندآوری کاملا حل شده باشد تا در خلال رابطه مشکل ساز نشود.

شکستگی پس از زایمان

از آنجا که ظاهر بانو؛ از جمله دارایی های یک زن محسوب می شود؛ هر دو در ابتدا باید به این نکته واقف باشند که ممکن است در اثر عدم مراقبت و توجه لازم؛ خانم طراوت خویش را در سنین بالاتر از دست بدهد و همسر وی که کماکان در سنین جوانی بسر می برد از ظاهر مناسب برخوردار باشد.

چنین  چیزی از بانو اعتماد به نفس را می گیرد و باعث می شود افکار خیانت در ذهن او جولان دهد. از جمله اینکه: «شاید دیگر در نظرش زیبا نباشم و دختران زیبای دیگری او را تحت تأثیر قرار دهند». چنین افکار مزاحمی ممکن است باعث اختلال در زندگی و روابط زوج شود که باید با مشاوره از بروز این امر جلوگیری کرد. همچنین امکان دارد مرد به راستی از انتخاب خود پشیمان گردد و دیگر نتواند از زیبایی خانم لذت ببرد. پس خوب است که پیش از شروع این رابطه در این باره صحبت کنید و تصمیمات لازم را بگیرید.

پشیمانی و خاموشی عشق

باید توجه کرد که هویت مردان، تا حدود ۲۸ سالگی ادامه می یابد. ممکن است طی این مدت نگرش و حس وی تغییر پیدا کند. این امر باعث می شود به طور کلی از چنین انتخابی پشیمان گردد.

فاصله ی نسلی و عدم درک متقابل

فاصله سنی-نسلی در دو فرد(مثلا دهه ی بیست و سی) به معنی اختلاف در زمینه های مختلف همچون ارزش، سلیقه، شخصیت و…است. این امر موجب عدم درک و تفاهم متقابل می شود. از این رو لازم است این مسأله به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد.

نتیجه

با توجه به نکاتی که بحث شد، در مجموع چنانچه زوج کماکان مایل به ادامه ی ارتباط و تشکیل زندگی زناشویی هستند؛ لازم است به صورت عقد موقت این رابطه را آزمایش کنند. شش ماه تا یک سال ارتباطی چارچوب دار اما نسبتا صمیمانه و نزدیک، می تواند اطمینانی نسبی به انتخاب طرفین دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدیدترین مقالات

مقالات مرتبط

آیا مهاجرت مناسب من هست؟
از آنجایی که امروزه آمار مهاجرت افزایش یافته. بسیاری از ما حداقل یکبار را به مهاجرت فکر کردیم . وقتی اسم مهاجرت را می‌شنوید چه ذهنیت هایی برای شما تداعی می‌شود؟ معمولا ما نسبت به...
چطوری بر دلتنگی بعد از مهاجرت(homesickness) غلبه کنیم؟
مهاجرت فرایند سخت و پیچیده ای‌است که شما را مجبور می‌کند تا از بسیاری از خواسته ها و تعلقات‌تان بگذرید و تنها با یک چمدان از وسایل محدود و ضروری سفر خود را آغاز کنید....
شوک فرهنگی مهاجرت چیست و چگونه با‌ آن مقابله کنیم؟
مهاجرت یکی از پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی مهم در دنیای امروز است که تأثیرات گسترده‌ای بر فرهنگ و روابط انسانی دارد. از جمله این تأثیرات، شوک فرهنگی می‌باشد که به وضعیتی اشاره دارد که فرد...
با افسردگی بعد از مهاجرت چه کنیم؟
ما در طول زندگی با اتفاقات ناگواری مثل از دست دادن عزیزان، از دست دادن شغل ، جدایی از همسر(به واسطه مرگ یا طلاق)،مهاجرت و... معمولا روبرو هستیم. در بین این اتفاقات مهاجرت یکی از...
چطور با تنهایی بعد از مهاجرت کنار بیایم؟
زمانی که شما در وطن خود هستید در زمان روبرو شدن با مشکلات می توانید از دیگران کمک بگیرید اما زمانی که مهاجرت می‌کنید به آسانی قبل، دسترسی به دوستان و نزدیکان ندارید. درسته که...